Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Pokolenie ery internetu nauczyło się myśleć za pośrednictwem środków audiowizualnych. W ten sposób postrzega i wyraża siebie. To powszechna dostępność narzędzi cyfrowych skłania ludzi do permanentnego produkowania filmów. Pisze Bogdan Sobieszek. 
ROZMOWA. Sztuka jest wyrazem tęsknoty i poszukiwania i z tej perspektywy objawienie jest poprzez nią niemalże namacalne - mówi rabin Łodzi Dawid Szychowski w rozmowie z Joanną Glinkowską w drugiej odsłonie cyklu rozmów o kulturze i sztuce z liderami duchowymi kościołów współczesnej Łodzi.
KOMENTARZ. I stało się – festiwal Transatlantyk wynosi się z Łodzi. To, co większość z nas przeczuwała, a czego niektórzy się domagali, stało się faktem. Mimo zawiedzionych nadziei, chyba nawet sam magistrat nie spodziewał się, że decyzja ta przysporzy mu popularności, skoro do końca nikt z urzędu miasta nie przyznał otwarcie, że po czterech edycjach postanowiono nie przedłużać umowy na finansowanie imprezy. Bo i nie ma się czym chwalić – oto mamy w Łodzi jeden duży festiwal filmowy mniej. Pisze Bogdan Sobieszek.
FELIETON. Przy wydawaniu książek najistotniejsi są autorzy. Dobrze jest rozpoznać, z jakim autorem będzie miało się do czynienia, by wiedzieć, co można osiągnąć wspólnymi lub indywidualnymi siłami lub słabościami. Pisze Rafał Gawin.
FELIETON. Niedawno uczestniczyłem w uroczystościach 65-lecia Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. W halach, gdzie kręcono „Popiół i diament”, „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Samych swoich” i setkę innych dzieł, zebrał się uroczy tłum starszych i młodszych ludzi kina. Łódź nie miała takiego szczęścia. Pisze Rafał Syska. 
Jan A.P. Kaczmarek, nagrodzony Oscarem kompozytor muzyki filmowej i twórca Festiwalu Transatlantyk podpisał dziś (30 grudnia) list intencyjny z władzami województwa śląskiego. To tam odbędzie się kolejna edycja imprezy, która przez cztery lata odbywała się w Łodzi.
Dotrzyjmy z teatrem tam, gdzie człowiek nie ma do niego stałego dostępu. Dajmy go za darmo, a że darowanemu teatrowi nie patrzy się w ideę, to i niemały kłopot powstaje. W kontekście "trasy" z Teatrem Chorea i spektaklem „Tragedia Jana” w ramach programu Instytutu Teatralnego „Teatr Polska” pisze Paweł Głowaty, laureat naszej nagrody dla młodego aktora za kulturę słowa na 37. Festiwal Szkół Teatralnych. 
NASZ JUBILEUSZ. RÉSUMÉ. Ten rok miał dla nas szczególną dynamikę. Zamiast przyjmować lub rozdawać odznaczenia, przygotowaliśmy szereg działań i wydarzeń, które wpisywały się w zmianę myślenia o piśmie i zmianę tę inicjowały. Pisze Łukasz Kaczyński, redaktor naczelny.
TEMAT NUMERU. Prezentujemy pierwszy duet: poezja - Tomasz Bąk, ilustracja - Michał Arkusiński. Publikujemy także tekst Jerzego Poradeckiego o czasie, obowiązku i prawdzie poezji, zamieszczony na naszych łamach w 1975 roku, który skłonił nas do podjęcia tematu recepcji poezji i poszukiwania utraconej metafory (lub też: sztuki tworzenia i rozumienia metafor)
EDYTORIAL / styczeń 2020. Nie umiemy tworzyć metafor, żeby stwarzać modele rzeczywistości, nie czytamy między wierszami – słowa te dotyczą nie tylko poezji, ale to właśnie na ogół tam, w literaturze, ćwiczy się te umiejętności. To sprowokowało nas do swoistego wydawniczego eksperymentu. Poprosiliśmy czwórkę nieanonimowych poetów o przekazanie nam wierszy i wysłaliśmy je do czwórki profesjonalnych grafików. Pisze Łukasz Kaczyński