Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Film Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu” zdobył Grand Prix 29. Festiwalu Mediów „Człowiek w Zagrożeniu”, który w sobotę zakończył się w Łodzi. Jury przyznało Białą Kobrę za „odwagę przeciwstawienia się złu, które pozornie niewidoczne, otacza nas tu i teraz”.
WSTĘP DO DYSKUSJI. Problem instrumentalizacji niepełnosprawności był obecny w naszych rozmowach od początku pracy nad adaptacją 'Idiotów" - pisze Daniel Sołtysiński, dramaturg pracujący z Marcinem Wierzchowskim w Teatrze im. Jaracza, przed naszą sobotnią dyskusją "Pełno(s)prawni w sztuce", której będzie gościem.
Joanna Podolska pozostanie dyrektorem Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Informację przekazał rzecznik prasowy prezydent w Łodzi wskazując, że drugi z kandydatów, Jacek Grudzień, wskazany przez komisję konkursową, miał wycofać się z procedury wyboru nowego dyrektora.
Tomasz Konieczny, urodzony w Łodzi bas-baryton, a także Piotr Beczała zostali nominowani do Grammy 2020, uważanej za jedną z najważniejszych nagród fonograficznych na świecie. Obaj za nagranego podczas festiwalu Wagnerowskiego w Bayreuth "Lohengrina" pod batutą Christiana Thielemanna.
RECENZJA. Fajna włókniarka musi nam się podobać. Powinna śpiewać, mówić o swoich problemach językiem współczesnego feminizmu, ma w niej drzemać nuta szaleństwa, no i bezkompromisowa wulgarność. Więc jakoś tak się składa, że łódzka włókniarka znów musi się do czegoś dopasować, bo jest nam bardzo potrzebna. O premierze w Teatrze Nowym pisze Michał Lachman.
Galeria Kalejdoskopu to miejsce, które oddajemy osobom zaprzyjaźnionym ze sztuką, popularyzatorom, animatorom kultury, liderom różnych środowisk. Tym razem kuratorem jest Magdalena Świątczak, prowadząca wszystkie galerie Łódzkiego Domu Kultury, w tym najważniejsze: FF i Imaginarium.
od 22 LISTOPADA 2019

Wylęgarnia

Galeria Szklarnia czuła na szczerą, niewykalkulowaną sztukę zaprasza na wystawę nieznanych szerszej publiczności rysunków Mateusza Wosia pt. "Wylęgarnia". Otwarcie 22 XI o godz. 18.
W jaki sposób opowiedzieć o życiu w łódzkim getcie, by uniknąć popadania w klisze martyrologiczne, emocjonalny szantaż i sztampę na poziomie formy spektaklu? Można odnieść się do kilku mocnych, wiele mówiących szczegółów: pestek wiśni, domku dla lalek, granatowej sukienki w białe grochy. Jak podczas akcji performatywnej Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz „Dwa pokoje” w Teatrze Szwalnia. Pisze Paulina Ilska.
TEMAT NUMERU. Czy etno design to tylko nowe słowo, czy może nowa jakość? Inspiracje ludowością sięgają w Polsce okresu międzywojennego. Wtedy twórczość ludowa promowana była jako sztuka narodowa. Wielcy artyści wrócili na wieś, starając się zmienić jakość wzornictwa. Pisze Bogdan Sobieszek. 
RECENZJA. Wcześniej gniewny i drapieżny, Tomasz Bąk ucichł, uspokoił się, zrezygnował z szarży i prowokacji. Chciano widzieć w nim głos najmłodszego pokolenia twórców, buńczucznego, nieobliczalnego i w fascynujący sposób prześmiewczo-spostrzegawczego. Stępił pióro? Znudził się poprzednim sobą? O tomie "Utylizacja. Pęta miast" pisze Tomasz Cieślak.