Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
ŁÓDŹ 4 KULTUR / RECENZJA. Czy rozmowy w dusznym namiocie o swoich wyobrażeniach ziemi obiecanej są sztuką? A licytacja malin? Bazgranie aerografem po płótnie? Przewracanie się w przezroczystej kuli na wodzie? Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Grażyna Posmykiewicz pozostanie dyrektorem Teatru Muzycznego w Łodzi. Wygrała konkurs i tym samym rozpoczyna trzecią kadencję na tym stanowisku. Do współpracy, jako szefa artystycznego sceny, zaprasza Jakuba Szydłowskiego. Dotąd tę funkcję pełnił Zbigniew Macias.
RECENZJA. Kolejna premiera na Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Autorski monodram Magdaleny Kumorek przenosi aktorkę z szufladki serialowej celebrytki w nową, pełną światła i swobodnej wypowiedzi przestrzeń. I tę przestrzeń tytułowa „Madeleine” całkiem nieźle zagospodarowuje. Pisze Paulina Ilska. 
Pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz zdobył Japończyk Satoshi Ohmae za utwór „The Landscape”, druga nagroda (13 050 zł) trafiła do Nicholasa Gotcha z Wielkiej Brytanii za kompozycję „Earthise”, trzecią nagrodę (8 700 zł) otrzymał Andrea Nosari (Włochy) za kompozycję „Whale, Il canto del mare”.
ROZMOWA. "Traktujemy konserwatora zabytków jako naszego partnera i kluczową stronę w realizacji tak szczególnego projektu. Dlatego był on z nami od początku, uczestniczył w ocenie zebranych artefaktów.". Z Krzysztofem Witkowskim, prezesem firmy Virako budującej centrum Monopolis, rozmawia Łukasz Kaczyński
TEMAT NUMERU. Zmieniają się modele myślenia o rzeczywistości społecznej. Inaczej postrzegamy rolę urzędowych mecenasów – chcemy widzieć w nich nie tylko źródła finansowego wsparcia, ale i partnerów do rozmowy o naszych przedsięwzięciach i szerszej polityce kulturalnej regionu. Pisze Karolina Sikorska.
TEMAT NUMERU. Poza strukturami Urzędu rozpościera się szerokie pole kultury. Niestety, dla Urzędu coraz mniej widoczne. Urząd, którego polityka w sferze kultury staje się mocno zachowawcza, nigdy nie dostrzeże tego, co w kulturze najbardziej potencjalne albo aktualne. Decydent lub decydentka zakładają bowiem milcząco z góry wspólny sens, którego się ongiś dopracowali i chcieliby jedynie, żeby był on teraz respektowany i podzielany. Pisze Tomasz Majewski.
TEMAT NUMERU. Jeśli Manifest Wolnej Kultury Łodzi potraktować jako zestaw współrzędnych, które mają doprowadzić organizatorów kultury do najlepszego z możliwych modeli, to dyskusję z 4 czerwca towarzyszącą jego ogłoszeniu można uznać za próbę narysowania mapy łódzkiej kultury. A przynajmniej gdy rozmówcom – przy braku reprezentantów urzędu miasta skazanych na monolog – udało się wyjść poza katalog typowych bolączek środowiska. 
Po ostatnim letnim spektaklu w Domu Literatury, czyli monodramie Bronisława Wrocławskiego, ogłoszono wyniki XXI Przeglądu Małych Form Teatralnych "Letnia Scena". W ramach konkursu zaprezentowano 8 przedstawień z różnych stron Polski. 
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych otwiera sezon artystyczny pod rządami nowej dyrekcji. Pieczę nad Ośrodkiem objęła Anna Ciszowska. Nowy program stawia na teatr, a dokładnie na stworzenie pomostu między najlepszą tradycją teatru alternatywnego, a nowoczesną edukacją teatralną dla młodzieży i na dwie sceny – dramatyczną i związaną z teatrem tańca/teatrem fizycznym.