![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/maciejewski-l-foto-marta-lacka-1562075620.jpg)
FELIETON. Jadę do Cannes. Nie ma się czym egzaltować, przecież prawie wszyscy już tam byli. Ale ja na najważniejszym na świecie przeglądzie artystycznego kina w tym roku pojawiłem się po raz pierwszy. W cyklu "Wodzireje i amatorzy" pisze Łukasz Maciejewski.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/acid-rain-tomek-popakul-1561969370.jpg)
Podczas tegorocznej edycji Konkursu Polskich Krótkich Metraży podczas Festiwalu Transatlantyk zaprezentowanych zostanie 28 najciekawszych polskich filmów krótkometrażowych ostatnich dwóch lat: sześć animacji, pięć dokumentów i siedemnaście fabuł, zrealizowanych przez piętnaście reżyserek i trzynastu reżyserów.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/barok-disko-1561967543.jpg)
TEMAT NUMERU. Słucham muzyki barokowej od wielu lat, ale dopiero w maju tego roku pierwszy raz byłem na barokowej dyskotece. Wieczory z taneczną muzyką dawną w klubie DOM to pomysł Grzegorza Fajngolda, klawiszowca znanego z punkowego zespołu 19 Wiosen, także producenta i DJ-a. Pisze Piotr Grobliński.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/ks-54-1561969392.jpg)
Przedstawiamy jubileuszową antologię „45. The Best of... Kalejdoskop. Felietony”. Na ponad dwustu stronach zebraliśmy wybrane felietony (ale nie tylko) najlepszych autorów.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/ae2-1561766184.jpg)
TEMAT NUMERU. Wielkim sukcesem okazał się już debiut latem 2017 r. na festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, w archikolegiacie w Tumie. „Barokowa Łódź” to najnowszy projekt orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Ponad rok po odebraniu nagrody „Kalejdoskopu” Armatka Kultury instrumentaliści udowadniają, że taki zespół był w Łodzi bardzo potrzebny. Pisze Magdalena Sasin.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/ja-teraz-klamie6-1561734752.jpg)
RECENZJA. Ten film zbliża się do Hitchcockowskiego ideału kina, które opowiada wyłącznie obrazami. Widz jest w stanie czerpać estetyczną satysfakcję z samego oglądania. Paradoksalnie „Ja teraz kłamię” Pawła Borowskiego dalekie jest od doskonałości. Głównie dlatego, że reżyser, sugeruje wyprawę w nieznane, obiecuje objawienie i wzniesienie się na wyższy poziom, i choć co chwila pyta: „czy jesteś gotowy na prawdę?”, to nie przekracza granic banału. Pisze Bogdan Sobieszek.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/ja-bog-1561707006.jpg)
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy, który odbędzie się w Łodzi w dniach 23 sierpnia - 1 września, łączy się z 15-leciem istnienia Teatru CHOREA, organizatora festiwalu. Zaplanowano zatem: jubileuszową wystawę, koncert, premierę spektaklu „ja, bóg”. Na scenie pojawią się artyści i zespoły, z którymi Teatr CHOREA współpracował, ale też nowe.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/kalejdos7-82019okladkaxl-kopia-1561755517.jpg)
Co w numerze wakacyjnym? Temat: Renesans baroku, wśród autorów Poniedzielski, Maciejewski, Syska, Świerkocki, Ciarkowska, , Pienisty, Kasiński, Gawin (nawet dwa razy), a na okładce Marcin Pryt. Piszemy m.in. nowej płycie Comy, prestiżu, łódzkich tropach Brunona Schulza, komiksie i mózgu, psach i deskorolkowcach.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/rs-1561767155.jpg)
FELIETON. W dominującej dziś dyktaturze skrajnego egalitaryzmu największe szanse uzyskują wydarzenia ludyczne, masowe i sponsorowane przez browar, w których widz otrzymuje miraż uczestnictwa w artystycznie doniosłym evencie. Przychodzi na nie niepewnie, ale dostaje zmieloną papkę, przygotowaną na hamburgerowej bułce uproszczeń, podlanej keczupem patosu – pisze w cyklu "Maska Wadera" Rafał Syska.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/kabuki-1561442891.jpg)
Grupa japońskich nastolatków imprezuje beznamiętnie: taniec w rytmach heavy metalu, tablety, komórki. Nagle jeden z nich znajduje stary samurajski miecz. W tym momencie rozbrzmiewa tradycyjna pieśń japońska, a bohater przenosi się do przeszłości… Tak zaczyna się przedstawienie „The Kabuki” zespołu The Tokyo Ballet.