Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Artyści z międzynarodowej grupy iluzjonistów Champions of Illusion podczas europejskiego tourne'e odwiedzą Polskę i zawitają do Zduńskiej Woli, gdzie w 12 stycznia w Miejskim Domu Kultury wciągną widzów w świat trików i scenicznych sztuczek.
FELIETON. Gdy raz na dwa tygodnie prowadzę zajęcia na filmoznawstwie UJ, ze szczególną przyjemnością streszczam filmy. Streszczenie nie tylko zachęca/zniechęca do filmu, ale czasami go wyręcza – gdy np. nie mamy do oryginału dostępu. I tak, o „Powrocie birbanta” z 1902 roku wiemy tylko tyle, ile opowiedział nam o nim Bolesław Lewicki. Pisze Rafał Syska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
– Nigdy nie myślę, co będzie śmieszne, a co nie. Próbujemy tworzyć świat, w którym zabawa wynika z nieporozumienia czy konfliktu. To subtelna gra spojrzeń, ruchów, dająca w efekcie komiczny wyraz – mówi JAKUB PRZEBINDOWSKI. Sztuka „Manewry weselne” w jego reżyserii 12 stycznia będzie miała polską prapremierę w Teatrze Powszechnym w Łodzi.
Architektura to rezerwuar niewykorzystanych sił narracyjnych, co udowadnia w książce „Miastoprojektanci”* Błażej Ciarkowski, pisząc o architektach, którzy po II wojnie światowej chcieli budować nowoczesne oblicze „miasta włókniarzy”. Publikujemy, dzięki uprzejmości Domu Wydawniczego Księży Młyn, fragment rozdziału „Może następnym razem się uda…”.
Na uroczystości 100-lecia urodzin Marka Edelmana pojawiło się tak dużo osób, że z braku miejsc siedziano na schodach lub stano pod ścianami. Przyszli współpracownicy ze szpitala im. Pirogowa, znajomi, sąsiedzi, przyjaciele, politycy i zwykli łodzianie zainteresowani postacią legendarnego dowódcy powstania w getcie warszawskim wiosną 1943 roku.
RECENZJA. „Tango bez Edka” to swoiste opus magnum Tomasza Bocheńskiego, kontrowersyjnego i charyzmatycznego profesora, który od lat wykłada na polonistyce Uniwersytetu Łódzkiego. Przyciąga i odpycha jednocześnie – jak najlepsza literatura, która musi stawiać opór. Takie też są eseje zgromadzone w tej książce.
Marzena Bomanowska na mocy zarządzenia prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej została dyrektorem Muzeum Kinematografii. Będzie pełnić tę funkcję drugą kadencję do końca 2021 roku.
Projektowanie nowego wyglądu „Kalejdoskopu” weszło w kolejną fazę. Po serii kontaktów „na gorąco” Jakub „Hakobo” Stępień przedstawił w redakcji propozycje formatu i objętości pisma, gatunków i gramatur papieru.
Nagrody Europejskie, laury na festiwalach w Cannes i w Gdyni, premiery filmów dofinansowanych przez Łódzki Fundusz Filmowy, ekipy filmowe na ulicach miasta i wnioski o wsparcie nowych produkcji - można mówić o udanym roku Łodzi filmowej.
„Nie ma wątpliwości, że – nagradzane na światowych festiwalach i coraz śmielej radzące sobie w regularnej dystrybucji kinowej – polskie kino dokumentalne znajduje się w fazie rozkwitu” – pisał w 2017 roku Piotr Czerkawski.