Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Każde szanująca się placówka muzealna stara się co pewien czas zaprezentować jakąś własną publikację. I tak na przykład w 2018 roku, jeśli chodzi o ilość, rekordzistą w województwie łódzkim okazało się Muzeum Miasta Pabianic, które wydało aż trzy ciekawe książki. Natomiast największą księgę przygotowało chyba Muzeum w Piotrkowie Trybunalskim…
W wizje przyszłości nie wierzę. Przepraszam za walenie w przysłowiowy Dzwon Zygmunt, ale ilość uwolnionego zła (braku szacunku dla drugiego człowieka i natury, niesprawiedliwości społecznej, skrajnego wyzysku i agresji) powoduje, że upadek jest nieodwołalny – mówi MARIUSZ GRZEGORZEK, rektor Szkoły Filmowej, reżyser, którego ostatni spektakl „Otchłań” w Teatrze im. Jaracza, podejmuje temat relacji człowieka i technologii.
– Przez wszystkie lata raczej uczono nas, jak się stresować – nie omawiano metod radzenia sobie z napięciem – o latach nauki w Szkole Filmowej w Łodzi mówi MAGDALENA WIECZOREK, laureatka Nagrody „Kalejdoskopu” za kulturę słowa na tegorocznym, 36. Festiwalu Szkół Teatralnych.
– Wchodzą trendy, które odwołują się do okresu największego rozwoju czasopism – do lat 60., 70., 80., ówczesnych czcionek, kolorów, układów graficznych, starych technik. Nawiązanie do pierwszego „Kalejdoskopu” z lat 70. świetnie by się w nie wpisało – mówi Jakub „Hakobo” Stępień.
O muzyce, która nie jest tylko dźwiękową ilustracją filmu, nowych kompozycjach stworzonych do „Pawła, apostoła Chrystusa”, o rynku kompozytorskim w Europie i USA  mówi JAN A.P. KACZMAREK, laureat Oscara, twórca i dyrektor festiwalu Transatlantyk w Łodzi (13-20 lipca).
EDYTORIAL / styczeń 2019. Najpierw obrazek: statyczne ujęcie, ciepły październik, parter kamienicy, która mogłaby być kamienicą łódzką lub warszawską, kilkumetrowy wolno obracający się słup ogłoszeniowy, a na nim czarno-białe zdjęcie obejmującej się pary kochanków, nie przyciągające uwagi tłumów.
Publikujemy w całości obszerne rozmowy z osobistościami kultury, które ukazały się w ostatnim półroczu 2018 roku na łamach "Kalejdoskopu". Wejdźmy w Nowy Rok rozważając to, co mieli nam do powiedzenia.
RECENZJA. Don Kichot czytał świat przez epickie lektury o dawnych bohaterach, znalezione tu i ówdzie. To, co przeczytane i przeżywane miało być tożsame. Kusi, by „Don Kichota” Konrada Dworakowskiego czytać przez osadzający powieść w Historii i kulturze esej Carlosa Fuentesa – znalazłem go w rozpadającym się egzemplarzu „Literatury na Świecie” z 1980 roku. Premierę w Teatrze Pinokio recenzuje Łukasz Kaczyński.
EDYTORIAL / grudzień 2018. Tadeusz Peiper, poeta i teoretyk awangardy, w tekście „Miasto. Masa. Maszyna”, opublikowanym w 1922 roku i uchodzącym za jego z największych osiągnięć, wśród trzech powodów negatywnego stosunku do miast wskazał czynnik fizjologiczny
Nie było łatwo wybrać, ale na coś musieliśmy się zdecydować! Komisja konkursowa w składzie: Łukasz Kaczyński – przewodniczący, Aleksandra Talaga-Nowacka (sekretarz), Bogdan Sobieszek i Jakub Stępień zebrała się 13.03.2019 r. i zdecydowała, że w konkursie zwycięży praca magic_baloons_25.02.2019 autorstwa Ewy Swebockiej. Zwycięska praca zostanie opublikowana na okładce numeru 5/2019 „Kalejdoskopu”. Gratulujemy, a wszystkim, którzy nadesłali prace z całej Polski, dziękujemy!