![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/joanna-kuciel-frydryszak-1702288629.jpg)
To było największe marzenie dziewcząt ze wsi, pragnących dla siebie lepszego losu. O kosztach awansu społecznego, murach nie do przebicia i niewypłakanych łzach mówiła Joanna Kuciel-Frydryszak, autorka książki „Chłopki. Opowieść o naszych babkach”, podczas spotkania prowadzonego przez Martę Zdanowską w ramach XVII Festiwalu Puls Literatury w Domu Literatury w Łodzi.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/img4728-1702031006.jpg)
Instalacja Stanisława Dróżdża "Alea iacta est" po raz pierwszy została zaprezentowana na 50. Biennale Sztuki w Wenecji w 2003 roku. Teraz można ją oglądać w Muzeum Sztuki ms2 w Manufakturze. Kostki do gry szczelnie, od góry do dołu, pokrywają ściany galerii...
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/img4609-1701957224.jpg)
RECENZJA. Czy sztuka i design mogą mówić o „niematerii”, posługując się nie konceptem, a obiektami materialnymi właśnie? Wydaje się to paradoksem, ale artyści radzą sobie z nim, poprzez obiekty odsyłając widza do niematerialnej rzeczywistości. O pierwszym Festivalu ART&DESIGN w Akademickim Centrum Designu pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/szatnia-przebudzeni-4-fot.-luk-1701773739.jpg)
Teatr Przebudzeni z Ostródy spektaklem „Szatnia” wygrał zakończony w niedzielę 36. Łódzki Przegląd Teatrów Amatorskich. Przyznanie nagrody za Najlepszy Spektakl Teatru Niezawodowego (w wysokości 6 tys. zł na ręce reżysera) jury uzasadniło „porywającą obecnością sceniczną zespołu aktorskiego oraz odczytaniem estetyki teatru Tadeusza Kantora na własnych warunkach”.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/intro-1701688371.jpg)
Licząca ponad sto lat zabytkowa bordiura oraz równie leciwe polichromie ścienne i złocenia w saloniku pistacjowym Pałacu Rodziny Poznańskich odzyskały dawny blask. Odrestaurowane pomieszczenie pierwotnie należące do prywatnej przestrzeni Leonii, żony Izraela Kalmanowicza Poznańskiego, jest już dostępne dla zwiedzających.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/raj-utracony-2023twldsc00070fo-1701246405.jpg)
RECENZJA. Powiedzieć, że tematyka „Raju utraconego” Miltona jest uniwersalna, to nie powiedzieć nic. Za pomocą tego dwuwyrazowego tytułu można nie tylko streścić fragment Starego Testamentu, ale także snuć refleksję o wojnach, konfliktach, klęskach żywiołowych i innych nieszczęściach prześladujących od wieków ludzi, którzy utracili raj. Przed twórcami inscenizacji opery Krzysztofa Pendereckiego inspirowanej poematem angielskiego poety stanęło więc zadanie jednocześnie fascynujące i niezwykle trudne. Pisze Magdalena Sasin.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/niedopowiedziane-biografie-okl-1701245412.jpg)
Nagrodę im. Tadeusza Kotarbińskiego 2023 za wybitną pracę naukową z zakresu nauk humanistycznych otrzymał Jakub Gałęziowski, autor książki „Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny", wydanej przez Krytykę Polityczną. Była to IX edycja przyznania nagrody powołanej przez Uniwersytet Łódzki.
od 30 LISTOPADA 2023
Kalejdoskop 12/23
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/okladka-m-1701241607.jpg)
NOWY NUMER. Kultura zawsze pozostaje na końcu listy ważnych spraw polityków dysponujących publicznymi pieniędzmi. Z konsekwencjami takiej sytuacji każdego dnia mierzą się osoby pracujące na zapleczu kultury przy organizowaniu koncertów, wystaw, spektakli, festiwali, spotkań, warsztatów, przy wydawaniu książek i produkcji filmów. Wykonują mnóstwo czynności: od aktywności twórczych, jak wymyślenie idei przedsięwzięcia, programu imprezy, przez zmagania z papierologią, po działania prozaiczne typu sprawdzenie biletów czy posprzątanie terenu. Ich praca na ogół jest niewidoczna, traktowana z pobłażliwym lekceważeniem i opłacana na poziomie najniższej krajowej. Dlaczego zatem ludzie legitymujący się rozległą wiedzą, wysokimi kwalifikacjami, świetnie radzący sobie w trudnych, kryzysowych sytuacjach, godzą się na takie warunki?
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/img4518-1701165670.jpg)
RECENZJA. Mamy w Łodzi nową, atrakcyjną przestrzeń wystawienniczą – a to dzięki instytucji kultury InLodz21, którą umiejscowiono w wyremontowanej pieczołowicie kamienicy Hilarego Majewskiego przy Włókienniczej 11. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.