Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
To było największe marzenie dziewcząt ze wsi, pragnących dla siebie lepszego losu. O kosztach awansu społecznego, murach nie do przebicia i niewypłakanych łzach mówiła Joanna Kuciel-Frydryszak, autorka książki „Chłopki. Opowieść o naszych babkach”, podczas spotkania prowadzonego przez Martę Zdanowską w ramach XVII Festiwalu Puls Literatury w Domu Literatury w Łodzi.
Instalacja Stanisława Dróżdża "Alea iacta est" po raz pierwszy została zaprezentowana na 50. Biennale Sztuki w Wenecji w 2003 roku. Teraz można ją oglądać w Muzeum Sztuki ms2 w Manufakturze. Kostki do gry szczelnie, od góry do dołu, pokrywają ściany galerii...
RECENZJA. Czy sztuka i design mogą mówić o „niematerii”, posługując się nie konceptem, a obiektami materialnymi właśnie? Wydaje się to paradoksem, ale artyści radzą sobie z nim, poprzez obiekty odsyłając widza do niematerialnej rzeczywistości. O pierwszym Festivalu ART&DESIGN w Akademickim Centrum Designu pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Teatr Przebudzeni z Ostródy spektaklem „Szatnia” wygrał zakończony w niedzielę 36. Łódzki Przegląd Teatrów Amatorskich. Przyznanie nagrody za Najlepszy Spektakl Teatru Niezawodowego (w wysokości 6 tys. zł na ręce reżysera)  jury uzasadniło „porywającą obecnością sceniczną zespołu aktorskiego oraz odczytaniem estetyki teatru Tadeusza Kantora na własnych warunkach”.
Licząca ponad sto lat zabytkowa bordiura oraz równie leciwe polichromie ścienne i złocenia w saloniku pistacjowym Pałacu Rodziny Poznańskich odzyskały dawny blask. Odrestaurowane pomieszczenie pierwotnie należące do prywatnej przestrzeni Leonii, żony Izraela Kalmanowicza Poznańskiego, jest już dostępne dla zwiedzających.
RECENZJA. Powiedzieć, że tematyka „Raju utraconego” Miltona jest uniwersalna, to nie powiedzieć nic. Za pomocą tego dwuwyrazowego tytułu można nie tylko streścić fragment Starego Testamentu, ale także snuć refleksję o wojnach, konfliktach, klęskach żywiołowych i innych nieszczęściach prześladujących od wieków ludzi, którzy utracili raj. Przed twórcami inscenizacji opery Krzysztofa Pendereckiego inspirowanej poematem angielskiego poety stanęło więc zadanie jednocześnie fascynujące i niezwykle trudne. Pisze Magdalena Sasin.
Nagrodę im. Tadeusza Kotarbińskiego 2023 za wybitną pracę naukową z zakresu nauk humanistycznych otrzymał Jakub Gałęziowski, autor książki „Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny", wydanej przez Krytykę Polityczną. Była to IX edycja przyznania nagrody powołanej przez Uniwersytet Łódzki.
od 30 LISTOPADA 2023

Kalejdoskop 12/23

NOWY NUMER. Kultura zawsze pozostaje na końcu listy ważnych spraw polityków dysponujących publicznymi pieniędzmi. Z konsekwencjami takiej sytuacji każdego dnia mierzą się osoby pracujące na zapleczu kultury przy organizowaniu koncertów, wystaw, spektakli, festiwali, spotkań, warsztatów, przy wydawaniu książek i produkcji filmów. Wykonują mnóstwo czynności: od aktywności twórczych, jak wymyślenie idei przedsięwzięcia, programu imprezy, przez zmagania z papierologią, po działania prozaiczne typu sprawdzenie biletów czy posprzątanie terenu. Ich praca na ogół jest niewidoczna, traktowana z pobłażliwym lekceważeniem i opłacana na poziomie najniższej krajowej. Dlaczego zatem ludzie legitymujący się rozległą wiedzą, wysokimi kwalifikacjami, świetnie radzący sobie w trudnych, kryzysowych sytuacjach, godzą się na takie warunki?
RECENZJA. Mamy w Łodzi nową, atrakcyjną przestrzeń wystawienniczą – a to dzięki instytucji kultury InLodz21, którą umiejscowiono w wyremontowanej pieczołowicie kamienicy Hilarego Majewskiego przy Włókienniczej 11. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. W Galerii AOKZ można oglądać wyniki twórczych eksperymentów dwóch łódzkich artystek pracujących wspólnie od 2020 roku jako Slow Painting Studio. Cieszmy oczy póki możemy, bo za jakiś czas te obrazy… znikną. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.