Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Może chodzić m.in. o ograniczenia mentalne, o zamykanie się w bańkach informacyjnych, o tkwienie w szafie własnego ja, gdzie coś, co ja myślę, co czuję i jak postrzegam, jest jedyną możliwą prawdą. O obrazach Mileny Romanowskiej pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Wystawa nie jest duża, ale tyle wystarczy, by zrozumieć zachwyt młodopolskich artystów nad kulturą huculską. Wobec ludowego kunsztu twórców z tego terenu, podobnie jak w przypadku malarzy z Pokucia czy autorów haftów na koszulach z Podola, rzeczywiście trudno zachować obojętność. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Zespół artystyczny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, zaniepokojony sytuacją panującą w teatrze, wystosował list otwarty do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Poniżej zamieszczamy jego treść.
Pabianice, Żeromskiego 17 – ten adres powinni zapamiętać miłośnicy sztuki. W dawnych magazynach fabryki Rudolfa Kindlera otwarto galerię o nieco zaskakującej nazwie Aflopa Art. Pisze Piotr Grobliński.
RECENZJA. Obraz to światło. Wie o tym każdy, kto miał kontakt z fotografią. Jednak uchwycić istotę tego fizycznego fenomenu, uwypuklając zarazem jego piękno, nie jest wcale rzeczą łatwą. O wystawie fotografii i ruchomych obrazów autorstwa Barbary Ałaszewskiej pt. „Skrawki” w piotrkowskim Ośrodku Działań Artystycznych pisze Damian Kasprzyk.
Romana Opalińskiego poznałem przy okazji jego wystawy w Stacji Nowa Gdynia w Zgierzu w kwietniu 2015 roku. Ten ukraiński artysta pochodzący z Gródka, miasteczka pod Lwowem, miał już w dorobku kilka wystaw w Polsce. Z naszym krajem oprócz kontaktów zawodowych łączą go też więzi osobiste – pochodzi z rodziny o polsko-łemkowskich korzeniach, nosi polskie nazwisko. Języka nauczył się sam – z polskich książek. Jego baśniowe obrazy, czerpiące z tradycji ikony, sztuki ludowej i zachodniego malarstwa, tworzą oryginalny, poetycki świat. Z artystą rozmawia Piotr Grobliński.
Dawno żadna płyta tak długo nie wisiała w powietrzu. Pierwszy singel zespołu Heima, „Milion głupich min”, został zaprezentowany w roku 2019. 2021 przyniósł trzy kolejne: „Lunę”, „Monolog” i „Gdziekolwiek”. Pisałem o nich ze sceptycznym entuzjazmem: oto rodził się zespół z predylekcją do ogólnopolskiej kariery. Z jednej strony skrojony na miarę, melodyjny, o popowym, momentami nawet tanecznym sznycie, z drugiej shoegaze’owo melancholijny, z artystycznym, alternatywnym pogłosem i posmakiem. Złoty środek dla miłośników piosenek i muzyki budującej atmosferyczne pejzaże po jasnej stronie mocy.
I wreszcie 16 lutego br. nakładem Agory S.A. ukazała się debiutancka płyta „Heima”. Czy spełnia rosnące, zwłaszcza wśród niecierpliwych słuchaczy i recenzentów, oczekiwania?
W niedzielę 10 kwietnia 2022 wręczeniem nagród i koncertem laureatów zakończyła się 21. edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, najstarszego konkursu poświęconego tej dziedzinie muzyki w Polsce. Zwyciężyło hiszpańsko-holenderskie Albéniz Trio: Javier Rameix (fortepian), Luis María Suárez (skrzypce) i Paula Brizuela (wiolonczela). Kolejne nagrody zdobyli polscy muzycy.
Tłum fanów z Polski i Europy przez trzy dni wypełniał halę Wytwórni podczas zakończonego w niedzielę 10 kwietnia 2022 Marillion Weekend. Zespół – legenda rocka progresywnego – przyjechał do Łodzi tuż po wydaniu nowej płyty „An Hour Before It’s Dark”. Po raz pierwszy można więc było usłyszeć premierowy materiał na żywo.
Barbara Małecka zajęła pierwsze miejsce w IV Konkursie Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty, który odbył się na zakończenie Festiwalu OFF-Północna w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Artystka zdobyła statuetkę Jonaszka, przekonując jurorów interpretacją utworu „Popłynę łódką” Kofty, umiejętnościami wokalno-aktorskimi i dojrzałością wykonania.