Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Jedną z uczestniczek performensu "Czułość" autorstwa Anity Święciak (Ubu Pach) była studentka łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych - Martyna Łuszczyńska.
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi otrzymało 490 tysięcy euro z funduszy norweskich na realizację międzynarodowego projektu poświęconego sztuce tkaniny. Projekt pozwoli na realizację wystaw, sympozjum, rezydencji oraz przygotowanie wydawnictwa.
Teatr nieinstytucjonalny, offowy, alternatywny, amatorski to sposób na życie, mówienie od siebie, zaspokojenie ambicji czy wypełnienie wolnego czasu. Nie trzeba do tego dyplomów ukończenia szkół i kursów. Nie zawsze najważniejszy jest talent. Wystarczą chęci. Ale kto dzisiaj garnie się do robienia teatru? Młodzi ludzie ze wzrokiem utkwionym w ekranie telefonu, laptopa, telewizora? Wyznawcy sztuki scenicznej, prorocy offu są przekonani, że robienie teatru jest przemożną, pierwotną ludzką potrzebą spotkania, współtworzenia, bliskości. Dlatego teatr jako aktywność człowieka przetrwa wszystko, każdą nowinkę obliczoną na pochłonięcie jego uwagi.
Pandemia zbiera żniwo. Nie był to może bogaty rok w łódzkiej i wojewódzkiej muzyce niepoważnej, ale – na szczęście – w 2021 r. ukazało się kilka spektakularnych płyt. Najbardziej widoczne były tym razem zespoły z pogranicza rocka i alternatywy, zwłaszcza z udziałem Grzegorza Fajngolda – Salvezza i 19 Wiosen, oraz jazzowe, ze szczególnym uwzględnieniem Marek Kądziela Jazz Ensemble. Ale też zadebiutował (wreszcie!) Polski Zespół, „Koniec” ogłosił Janusz Reichel, chwalona Heima bombardowała nas singlami, zapowiadając debiutancki album, a Zuzanna nagrała kawałek z Czesławem Mozilem. Podsumowuje Rafał Gawin.
Trwa nabór projektów do Łódzkiego Funduszu Filmowego na 2022 rok. To już 15. edycja, w której na wsparcie produkcji filmowych miasto przeznaczyło 1,5 mln zł. W ubiegłym roku dofinansowano produkcję dziewięciu filmów: pięciu animowanych, dwóch dokumentalnych oraz dwóch fabularnych, na łączną kwotę ponad 1,2 mln zł.
NOWY NUMER. Środowisko teatru offowego i amatorskiego funkcjonuje praktycznie bez pieniędzy, autorskie spektakle powstają w wyniku grupowego działania, aktorzy mówią od siebie, własnym językiem. Najważniejsze jest tu zaangażowanie, oddanie się teatrowi niemal bez reszty. Mimo to wydaje się, że off w ostatnich latach stracił na znaczeniu jako alternatywny głos w kulturze, punkt odniesienia, istotne źródło refleksji i prawdy o rzeczywistości, dzisiejszym tu i teraz. Teatralna awangarda jest gdzie indziej, a termin „niezależność” zaanektowali aktorzy zawodowcy szukający swojego miejsca poza instytucjami.
24-letni Łukasz Barys, pochodzący z Pabianic poeta i pisarz, otrzymał Paszport "Polityki" 2021 w kategorii literatura – za poświęconą rodzinnemu miastu debiutancką powieść "Kości, które nosisz w kieszeni" (Wydawnictwo Cyranka). Łukasz Barys jest absolwentem polonistyki na Uniwersytecie Łódzkim i studentem prawa tej uczelni. W jego powieści przenikają się światy żywych i umarłych, a każdy rozdział jest osobną opowieścią.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego, wicepremier Piotr Gliński oraz Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego podpisali 30 XII 2021 roku umowę o dalszym współprowadzeniu Filharmonii Łódzkiej.
Przezroczysty bąbel to według kuratorów znak Łodzi, która nie powstała, znak odwagi marzenia o futurystycznych kształtach. Może to również mydlana bańka – symbol nierealistycznego myślenia o mieście. Tym mieście. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
PODSUMOWANIE. Kolejne fale pandemii nie zdołały zatopić łódzkiej kultury. W dziedzinie sztuk wizualnych w ciągu całego 2021 roku działo się dużo – organizatorom wydarzeń pomogło doświadczenie nabyte w roku poprzednim i nowe strategie działania. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.