Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
TEMAT NUMERU. Do teatru przychodzi reżyser, który ma za cel zrobienie spektaklu i próbuje ten cel wyegzekwować od aktorów i czasami wydaje mu się, że tylko w taki, a nie inny sposób może go osiągnąć. Często używa się przy tym wielkich słów: że robimy to dla dobra teatru czy spektaklu, czy dla powodzenia szeroko pojętej sztuki. I takie cele przez lata usprawiedliwiały wyłączanie kwalifikatora etycznego - mówi reżyser teatralny Adam Orzechowski. 
RECENZJA. Obcowanie z dziełami Włodzimierza Ciesielskiego daje taką przyjemność jak spacer po lesie. Może nawet większą, bo mamy tu naturę i sztukę w jednym – a dodatkowo w tym wypadku owe zjawiska przestają być sprzecznościami. Swoje dopowiada Jolanta Ciesielska, której płaskie prace odzwierciedlają naturalne struktury. Dzieła obojga artystów pięknie ze sobą korespondują. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka
TEMAT NUMERU. Z Moniką Żelazowską, pełnomocniczką rektora Szkoły Filmowej w Łodzi ds. przeciwdziałania dyskryminacji, rozmawia Patrycja Chuszcz.
od 10 PAŹDZIERNIKA 2021

#Bajkizpolski w Polsce

Polskie seriale i filmy animowane dla dzieci zostały zebrane w tematycznych zestawach. Pierwszy z nich zatytułowany „Razem” 10 października trafi do kin w Polsce. W Łodzi filmy będzie można oglądać w kinie Helios.
TEMAT NUMERU. Okazało się, że mobbing to problem głęboko zakorzeniony w życiu uczelni kształcących aktorów. Sprawa zmusza do szerszej refleksji na temat tego, czy można uczyć (się) teatru bez „nieuniknionych” kosztów psychicznych. Co w relacjach z reżyserem aktor może akceptować, a kiedy powinien powiedzieć „nie”? Czy zmiana w kształceniu aktorów jest możliwa? Pisze Patrycja Chruszcz.
RECENZJA. Operą „Chopin” Giacoma Oreficego (1901) jeszcze sto lat temu zachwycały się tłumy, dziś widzimy w niej książkowy przykład kiczu. Wystawienie takiej sztuki można usprawiedliwić jako historyczną ciekawostkę, zwłaszcza w roku Konkursu Chopinowskiego, ale artystycznie może ją wybronić tylko arcyciekawa i odważna inscenizacja. Tej, niestety, zabrakło w Teatrze Wielkim w Łodzi. Pisze Magdalena Sasin.
Zakończył się 32. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier. Oto laureaci festiwalowych nagród.
NOWY NUMER. Kiedy Anna Paliga oskarżyła wykładowców Szkoły Filmowej w Łodzi o stosowanie przemocy wobec studentów, tama pękła. Sieć zalała fala komentarzy, oświadczeń, doniesień. Publicznie oskarżeni stanęli pod pręgierzem, medialne wyroki zapadły bez prawa do obrony. Teraz, kiedy emocje już nieco opadły, włączając się w nurt nielicznych publikacji analizujących sytuację, spróbowaliśmy pokazać w „Kalejdoskopie”, jak złożony, delikatny i nieoczywisty jest to problem. Zastanowić się, co musimy zrobić, by teatr stał się miejscem bezpiecznym.
RECENZJA. To był dobry pomysł, by na wystawie z okazji 90-lecia Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi pokazać „tylko” 90 największych skarbów z kolekcji (z niemal 300 tysięcy obiektów!). Ten wybór, dokonany zapewne w bólach, dobrze reprezentuje wszystkie dziedziny, którymi muzeum się zajmuje. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Kto chce w pełni rozkoszować się musicalem „Pretty Woman”, musi przyjąć konwencję bajki. Trudniej o to dziś niż 30 lat temu, trudniej widzom starszym niż tym, którzy dopiero wkraczają w dorosłość. A jednak widać, że potrzebujemy bajek, bo „Pretty Woman” w Teatrze Muzycznym poderwała widzów do owacji na stojąco. Pisze Magdalena Sasin.