Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Zapraszamy do posłuchania pierwszej audycji radiowej z cyklu „Oko Kalejdoskopu”. W Radiu Kapitał rozmawiamy z Michałem Lachmanem o jego „Tezach o kulturze”, opublikowanych w listopadowym numerze "Kalejdoskopu". W sobotę 21 listopada o godz. 9 audycja będzie powtórzona podczas "Kapitał Selekta", czyli w cyklu audycji z radiowego archiwum wyselekcjonowanych przez radiową ekipę.
Kto czytał już listopadowy "Kalejdoskop", ten wie. Kto nie czytał, niech się dowie. Rozpoczynamy współpracę z Radiem Kapitał. Od soboty 14 listopada będziemy obecni w nim ze swoją audycją.
RECENZJA. Teatr amatorski nie umiera, działa nawet w tak trudnych warunkach, jakie stwarza pandemia. Premiera „Iluzji wstrząsu”, planowana na marzec 2020 roku, odbyła się w październiku. Na kameralny pokaz przy widowni zapełnionej w zaledwie 25% zdecydowała się Grupa iAtelier. Spektakl mówi o katastrofach w trzech różnych odsłonach. Reżyseria: Tomasz Kozłowski, Grzegorz Biały i Ewa Psuty. Pisze Paulina Ilska.
FELIETON. W jednym z klasycznych opracowań na temat „Ulissesa” autorstwa Marilyn French („The Book as World”, 1976) pojawia się porównanie tej powieści do Biblii jako księgi zawierającej wszystko, czyli początek oraz koniec świata, a także całą angielszczyznę, w tym dzieje jej rozwoju. Pisze Maciej Świerkocki.
MIEJSCE. O planach przywrócenia neogotyckiemu pałacowi z 1903 roku (od 1982 roku siedzibie Muzeum Regionalnego w Brzezinach) pierwotnego wyglądu pisaliśmy osiem lat temu. Wtedy obiekt udostępniono publiczności po generalnym remoncie wnętrz, zakończonym jesienią 2011, a dyrektor Paweł Zybała zapowiadał kolejny etap rewitalizacji – bryły i otoczenia brzezińskiego zabytku.  Pisze Monika Nowakowska.
RECENZJA. O wideo-arcie „Śmierć Wenecji” w reż. Marcina Brzozowskiego i Wacława Mikłaszewskiego z Jadwigą Jankowską-Cieślak i wideo-performansie „Usta w ogniu” w reż. Anny Ciszowskiej, pandemicznych premierowych wydarzeniach Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych, pisze Paulina Ilska.
ROZMOWA. Pandemia i kwarantanna zmieniły programy wydarzeń kulturalnych, część zawiesiły lub odwołały. Pierwszym polskim festiwalem filmowym wyłącznie online była poświęcona animacji O!PLA. – Największym wyzwaniem były kwestie technologiczne, zabezpieczenie przed skopiowaniem albo wyciekiem filmów i zapewnienie stabilności sieci. Kolejne to rozmowy z właścicielami praw, producentami, pokazujące poziom ich świadomości internetu – mówi Piotr Kardas, organizator wydarzenia, w rozmowie z Oliwią Nadarzycką. Co z nowych sposobów docierania do widza zostanie z festiwalem na stałe?
RECENZJA. Telewizyjna premiera opery „Głos ludzki” Francisa Poulenca – realizacji Teatru Wielkiego w Łodzi – unaoczniła dodatkowe wyzwania, jakie stawia przed ludźmi pandemia. Pisze Magdalena Sasin.
 W Teatrze Piccolo powstała pierwsza w Polsce interaktywna, bajkowa aplikacja teatralna. Przeznaczona jest dla dzieci w wieku 3-10 lat. Przygotowano ją w ramach programu „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury.
FELIETON. Zbiórki internetowe na rozmaite przedsięwzięcia to nie nowość. Także w branży komiksowej. Sporo się w tej dziedzinie u nas ostatnio dzieje. Mamy nowy rekord kwoty zebranej na wydanie albumu, a poza tym na polski rynek weszła najpopularniejsza na świecie amerykańska platforma crowdfundingowa – Kickstarter. I od razu z ciekawymi komiksowymi projektami. Pisze Piotr Kasiński.