Europa wyposaży NCKF
Blisko 26 mln zł otrzyma Łódź na wyposażenie Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Dofinansowanie pomoże w realizacji ścieżki dydaktycznej poświęconej kinu polskiemu oraz wyposażeniu przestrzeni NCKF w sprzęt niezbędny do prowadzenia programów edukacyjnych, demonstracji zasad działania sprzętu filmowego i warsztatów. Pieniądze pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którym dysponuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach projektu planuje się również zakup sprzętu i wyposażenia, który ułatwi obsługę ruchu odwiedzających (w tym osób niepełnosprawnych). Łącznie (wraz z wkładem własnym) projekt będzie miał wartość 37 mln zł.

– Na tych środkach zaoszczędzi budżet miasta, bo tak czy inaczej musielibyśmy wyposażyć NCKF – powiedziała prezydent Hanna Zdanowska. – Dzięki temu będziemy mogli przeznaczyć pieniądze na inna cele, a projekt dedykowany przestrzeni centrum uda się szybciej zrealizować. 

Wystawa poświęcona kinu polskiemu znajdzie się w przestrzeni pierwotnie przeznaczonej na tzw. teatr dźwięku, czyli miejsce, gdzie miała być nagrywana muzyka filmowa. Dlatego wraz ze zmianą przeznaczenia trzeba dokonać przystosowania obiektu do nowych funkcji. Po wielu miesiącach prac przygotowawczych, opracowaniu scenariuszy i założeń kuratorskich, 2 marca ogłoszono przetarg na opracowanie projektu przebudowy EC1 Wschód wraz ze stworzeniem koncepcji plastyczno-przestrzennej wnętrz oraz wykonanie szczegółowego opracowania projektów wystaw stałych w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. 

Jak powiedział Rafał Syska, dyrektor NCKF, wystawa stała poświęcona kinu polskiemu jest jedną z najbardziej imponujących nie tylko w Polsce, ale i w Europie, wykorzystuje najnowocześniejsze koncepcje wystawiennicze. Będzie to ekspozycja multimedialna, narracyjna i interaktywna. Jeśli chodzi o działania edukacyjne, to nie chodzi tu o zwykłe sale wykładowe, a kompleks studiów związanych z poszczególnymi fazami tworzenia filmu, nowoczesne zaplecze technologiczne, aby zwiedzający mogli uczestniczyć w tworzeniu filmu i dzięki temu lepiej go poznali. 

Aby to wszystko się udało, potrzebny jest oryginalny i nowatorski projekt wystaw stałych. Przetarg ma formułę konkursu, dzięki której będzie można wybrać projekt najwyższej jakości. Do 23 marca można zgłaszać oferty. W ciągu trzech miesięcy uczestnicy muszą przedstawić swoje prace konkursowe. Z nich zostaną najpierw wybrane dwa projekty, a potem na drodze negocjacji – wyłoniony ten ostateczny do realizacji przez następne dwa lata. Prace konkursowe zostaną zaprezentowane na specjalnej wystawie.

– Zależy nam na znalezieniu wykonawcy, który zrozumie wielowarstwową obecność i charakter medium filmowego, który będzie umiał przedstawić historię nowatorskim językiem przez połączenie ekspozycji narracyjnych, interaktywnych mechanizmów prezentacji, instalacji audiowizualnych i form tradycyjnych dla muzealnictwa – podkreśla dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej Rafał Syska. – Mam nadzieję, że wspólnie z wykonawcą przygotujemy ekspozycję służącą edukacji, ale i dającą przyjemność obcowania z historią kina, jego współczesnością i szerokim spektrum kontekstów, w których się porusza.

Harmonogram działań jest bardzo napięty, a uwarunkowania pozyskanych środków – bardzo surowe. – Proszę trzymać za nas kciuki, bo formuła wyboru jest innowacyjna – mówił dyrektor EC1 Łódź – Miasto Kultury Błażej Moder. – Ostatnim podmiotem który stosował konkurs była Specjalna Strefa Sztuki. Mam nadzieję, że pójdzie nam dużo lepiej.

Ścieżka dydaktyczna, czyli wystawa stała poświęcona historii kina polskiego „Kino Polonia” będzie koncentrować się na ewolucji polskiej kinematografii. Zaprezentowane zostaną m.in. eksponaty związane z najistotniejszymi dla polskiej kultury filmowej produkcjami, takimi jak: „Krzyżacy” w reż. Aleksandra Forda, „Potop” w reż. Jerzego Hoffmana, „Sami swoi” Sylwestra Chęcińskiego, „Seksmisja” i „Kingsajz” Juliusza Machulskiego czy arcydziełami Wojciecha Hasa – „Rękopisem znalezionym w Saragossie” i „Lalką”. Na wystawie prezentowana będzie również kolekcja plakatów filmowych: od przedwojennych afiszy po najlepsze dzieła wybitnych artystów plastyków polskiej szkoły plakatu.

Ekspozycję stałą dopełniać będą jeszcze dwie ścieżki dydaktyczne „Materia kina” i „Mechaniczne oko”. „Materia kina” będzie interaktywną wędrówką przez kolejne etapy powstawania filmu: od pomysłu i scenariusza, przez planowanie budżetu, dobór obsady, przygotowanie kostiumów, budowę dekoracji i pracę na planie zdjęciowym, po prace postprodukcyjne. Na wystawę złoży się kilkanaście stacji, realizujących program interaktywnych gier i zabaw o różnorodnym stopniu aktywizacji widza, zdolnych przekształcić zwiedzanie w rodzaj rozgrywki. 

Wystawa „Mechaniczne oko” to w założeniu multimedialna podróż w czasie z ery kina cyfrowego, przez epokę taśm i projektorów analogowych, do początków kinematografii i XIX-wiecznej kultury audiowizualnej. Na wystawie zostaną zaprezentowane oryginalne eksponaty i interaktywne repliki, multimedialne instalacje i projekcje przestrzenne.
 
 

Patronat medialny




Najpopularniejsze

Blask i Brzask sztuki
Blask i Brzask sztuki
Do dżungli z Ogrodnikiem
Zdobądź granty na wydarzenia o Reymoncie
Aktorzy chcą Zawodzińskiego w "Jaraczu"
Sybilla dla kustosza!

Najnowsze

Aktorzy chcą Zawodzińskiego w "Jaraczu"
Aktorzy chcą Zawodzińskiego w "Jaraczu"
Burza grzmi we wszechświecie
Irena Santor: Zabronili mi lekcji śpiewu
Czerwcowy „Kalejdoskop” już gotowy
Koncerty w Willi Grohmana
facebook