
Czy artyści porzucą technologię tworzenia Virtual Reality za pomocą kamer sferycznych (cinematic VR)? Widza oczekującego niezwykłych wrażeń, zanurzonego w świecie przedstawionym, zniechęca słaba jakość rozpikselowanego, nieostrego obrazu, który zaburza złudzenie realności. Z kolei twórcy zmagają się z nieprzewidywalnością tej technologii, problemami na planie zdjęciowym, brakiem dostatecznej kontroli. Łatwiej cały proces twórczy przeprowadzić w komputerze.

Po czterech latach od dołączenia Łodzi do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO i zdobycia tytułu Miasta Filmu przyszedł czas na weryfikację. Raport z filmowej działalności Łodzi przygotował zespół Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Ocenę, po refleksjach innych miast partnerskich, przedstawił Sekretariat UNESCO. Co udało się zrobić, co trzeba poprawić i jakie są plany na kolejne cztery lata? Pytamy dyrektora NCKF Rafała Syskę.

Na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes odbędzie się pokaz zrekonstruowanych filmów dokumentalnych Wojciecha Jerzego Hasa z archiwum Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. Zostaną zaprezentowane w sekcji Cannes Classic jako oferta komercyjna, bo święto kina we Francji to nie tylko pokazy festiwalowe, ale też po prostu biznes polegający na sprzedaży filmów.

Wielkie otwarcie Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi planowane jest na jesień tego roku. Dyrektor Rafał Syska mówi o 20 października, zastrzegając, że termin może się zmienić. Do zwiedzania zostanie udostępniona wystawa stała „Kino Polonia”, wystawa „Materia kina”, trzy sale kinowe oraz centrum edukacyjne. To pierwszy, zasadniczy etap projektowanej całości.

„EC1 Łódź - Miasto Kultury” w Łodzi ogłasza 16. edycję Łódzkiego Funduszu Filmowego. Tegoroczny budżet wynosi 1 500 000 zł brutto. Do konkursu zgłaszane mogą być projekty filmów fabularnych pełnometrażowych (min. 70 minutowych), dokumentalnych i animowanych.

Rok 2022 w Łódź Film Commission to osiem dofinansowanych produkcji, otwarcie Szlaku Łodzi Miasta Filmu UNESCO, ponad 160 dni zdjęciowych na łódzkich ulicach. Ubiegły rok upłynął pod znakiem 15-lecia Łódzkiego Funduszu Filmowego - odbyły się pokazy specjalne, premiery z udziałem twórców, wydarzenia branżowe, spotkania.

Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi wydało książkę „Kadry Kawalerowicza”. Publikacja uczciła 100-lecie urodzin jednego z największych polskich reżyserów, szefa legendarnego Zespołu Filmowego „Kadr”, pierwszego prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich, które występuje tu jako współwydawca. Wydawnictwo jest podsumowaniem działań związanych z Rokiem Kawalerowicza.

Dokumentalna opowieść o pracownicach zakładów włókienniczych, filmowy portret Evy Rubinstein oraz inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia muzyków, którzy grali jazz w czasach, gdy było to zakazane. Wspólnym mianownikiem tych obrazów jest Łódź – miasto, w którym sztuka filmowa ma szczególne znaczenie. Wszystkie one dostępne są na platformie streamingowej 35mm.online – legalnie i w świetnej jakości.

Mając kamerę cały czas pod ręką, reżyserzy coraz częściej ulegają pokusie opowiadania o sobie albo o swych najbliższych. Tendencja ta nasiliła się zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy twórcy siłą rzeczy zajęli się realizacją filmów domowych.

Grand Prix 32. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu i statuetkę Białej Kobry zdobył Andriej Kuciła za film „Gdy kwiaty nie milczą”. Pokazuje w nim rzeczywistość Białorusinów po brutalnie stłumionych protestach wywołanych sfałszowaniem przez Aleksandra Łukaszenkę wyników wyborów prezydenckich w 2020 roku. Skutki przemocy politycznej ukazuje oczyma i przez emocje kobiet.