Wielkie otwarcie Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi planowane jest na jesień tego roku. Dyrektor Rafał Syska mówi o 20 października, zastrzegając, że termin może się zmienić. Do zwiedzania zostanie udostępniona wystawa stała „Kino Polonia”, wystawa „Materia kina”, trzy sale kinowe oraz centrum edukacyjne. To pierwszy, zasadniczy etap projektowanej całości.
„EC1 Łódź - Miasto Kultury” w Łodzi ogłasza 16. edycję Łódzkiego Funduszu Filmowego. Tegoroczny budżet wynosi 1 500 000 zł brutto. Do konkursu zgłaszane mogą być projekty filmów fabularnych pełnometrażowych (min. 70 minutowych), dokumentalnych i animowanych.
Rok 2022 w Łódź Film Commission to osiem dofinansowanych produkcji, otwarcie Szlaku Łodzi Miasta Filmu UNESCO, ponad 160 dni zdjęciowych na łódzkich ulicach. Ubiegły rok upłynął pod znakiem 15-lecia Łódzkiego Funduszu Filmowego - odbyły się pokazy specjalne, premiery z udziałem twórców, wydarzenia branżowe, spotkania.
Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi wydało książkę „Kadry Kawalerowicza”. Publikacja uczciła 100-lecie urodzin jednego z największych polskich reżyserów, szefa legendarnego Zespołu Filmowego „Kadr”, pierwszego prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich, które występuje tu jako współwydawca. Wydawnictwo jest podsumowaniem działań związanych z Rokiem Kawalerowicza.
Dokumentalna opowieść o pracownicach zakładów włókienniczych, filmowy portret Evy Rubinstein oraz inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia muzyków, którzy grali jazz w czasach, gdy było to zakazane. Wspólnym mianownikiem tych obrazów jest Łódź – miasto, w którym sztuka filmowa ma szczególne znaczenie. Wszystkie one dostępne są na platformie streamingowej 35mm.online – legalnie i w świetnej jakości.
Mając kamerę cały czas pod ręką, reżyserzy coraz częściej ulegają pokusie opowiadania o sobie albo o swych najbliższych. Tendencja ta nasiliła się zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy twórcy siłą rzeczy zajęli się realizacją filmów domowych.
Grand Prix 32. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu i statuetkę Białej Kobry zdobył Andriej Kuciła za film „Gdy kwiaty nie milczą”. Pokazuje w nim rzeczywistość Białorusinów po brutalnie stłumionych protestach wywołanych sfałszowaniem przez Aleksandra Łukaszenkę wyników wyborów prezydenckich w 2020 roku. Skutki przemocy politycznej ukazuje oczyma i przez emocje kobiet.
Nagrodę główną ANIMARKT Stop Motion Forum (5-8 listopada) zdobyła bułgarska reżyserka Lina Kalcheva za projekt krótkometrażowego filmu „Dawn Chorus”. Otrzymała 60 000 zł w postaci rzeczowego wkładu koprodukcyjnego ufundowanego przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.
Są jedynym festiwalem filmów fabularnych w Łodzi – Mieście Filmu UNESCO. Po burzliwym odejściu Camerimage, zniknięciu Cinergii i nieudanym przeszczepie Transatlantyku pozostała tu tylko Kamera Akcja. Festiwal, który zrodził się ze studenckiej pasji, a przez trzynaście lat stał się profesjonalną, docenianą przez branżę i publiczność imprezą. Dlaczego więc pomysłodawcy i dyrektorzy Kamery Akcji – Malwina Czajka i Przemysław Glajzner – mówią o absurdzie i frustracji, biorąc pod uwagę wyprowadzkę z Łodzi?
Wersja stacjonarna Kamery Akcji za nami. Festiwal na kolejne cztery dni przenosi się na platformę Think Film. Także tutaj w programie znalazły się hity: w tym pokaz „Klondike”, ukraińskiego kandydata do Oscara 2023, czy przedstawiciela amerykańskiego kina niezależnego „Lekcji języka”. W ramach projektu „Mickiewicz filmowy” organizatorzy zapraszają na wydarzenia, które rzucają nowe spojrzenie na wpływ „Ballad i romansów” na kino Jagody Szelc czy współczesne odsłony „Wiedźmina”.