Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Powiedzieć, że tematyka „Raju utraconego” Miltona jest uniwersalna, to nie powiedzieć nic. Za pomocą tego dwuwyrazowego tytułu można nie tylko streścić fragment Starego Testamentu, ale także snuć refleksję o wojnach, konfliktach, klęskach żywiołowych i innych nieszczęściach prześladujących od wieków ludzi, którzy utracili raj. Przed twórcami inscenizacji opery Krzysztofa Pendereckiego inspirowanej poematem angielskiego poety stanęło więc zadanie jednocześnie fascynujące i niezwykle trudne. Pisze Magdalena Sasin.
Michał Urbaniak, Hania Rani oraz Irena Hussar 12 listopada odebrali statuetki podczas gali wręczenia nagrody Człowieka ze Złotym Uchem 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit.
Maciej Staniecki, łódzki eksperymentujący gitarzysta, oraz Wojciech Jachna, trębacz improwizator, zapowiedzieli wydanie kolejnej (po „Two Souls”, 2020) wspólnej płyty zatytułowanej „Complementary Colors”. Krążek ukaże się 15 listopada w oficynie Requiem Records.
– Jeśli ktoś mnie zapyta o rap symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej, powiem: definitywnie nie – tak Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny filharmonii podsumował ambicje repertuarowe instytucji podczas konferencji prasowej zorganizowanej u progu nowego sezonu.
RECENZJA. Odziedziczyć można dom z ogrodem albo rodzinną firmę. Niestety, odziedziczyć można też traumę. O tanecznym spektaklu „Dziedziczenie” Leszka Możdżera i Elżbiety Chowaniec na scenie Akademii Muzycznej w Łodzi pisze Magdalena Sasin.
Nakładem warszawskiej fundacji Muzyka Zakorzeniona oraz Łódzkiego Domu Kultury ukazała się płyta Kapeli Romana Wojciechowskiego. Album prezentuje stylowe wykonania tradycyjnych melodii opoczyńskich nagrane w studiu i w naturalnym kontekście tanecznej zabawy.
RECENZJA. Nie tylko sztuka, ale także refleksja nad ułomnościami ludzkiej natury połączyły muzyków z Łodzi i norweskiego Trondheim. Przygotowali wspólnie premierę opery „David & Bathsheba” współczesnego kompozytora norweskiego Ståle Kleiberga. Spektakl w ramach międzynarodowego projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery” został pokazany w marcu w Trondheim, 21 maja na scenie łódzkiej uczelni odbyła się jego polska prapremiera. Pisze Magdalena Sasin.
Jan Szymański z Albinowa pod Głownem, jeden z ostatnich żyjących skrzypków ludowych w województwie łódzkim, został laureatem Nagrody im. Oskara Kolberga „za zasługi dla kultury ludowej”. To najstarsze i najważniejsze wyróżnienie w dziedzinie kultury tradycyjnej w Polsce ustanowione w 1974 roku. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 12 lipca na Zamku Królewskim w Warszawie.
„Zawsze warto” – tytuł wiersza Jonasza Kofty stał się mottem siódmej edycji Festiwalu Off-Północna, który odbył się w kwietniu w łódzkim Teatrze Muzycznym. To pierwszy i jak na razie jedyny przegląd małych form wokalno-aktorskich w Łodzi. Z roku na rok coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność, łącząc różnorodność przedstawień i recitali ze spójnością nadrzędnej myśli artystycznej, a występy profesjonalistów z konkursem dla adeptów sztuki scenicznej.
Galowy występ laureatów V Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty i koncert „Najpiękniejsza” Anny Sroki-Hryń zakończyły tegoroczną edycję Festiwalu OFF-Północna w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Statuetka Jonaszka i 8 000 złotych trafiły do Julii Szewczyk, zwyciężczyni konkursu. Jurorów ujęło jej wykonanie utworu „Kiedy księżyc jest w nowiu” do tekstu Jonasza Kofty z muzyką Janusza Strobla oraz autorskiej piosenki „Tylko lub mnie”.