Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. W nietypowym terminie – na początku lipca, w rzadko otwieranym dla widowni pomieszczeniu – malarni Teatru Wielkiego w Łodzi, odbyła się premiera przedstawienia prezentującego mało znane oblicze tańca: choreoterapię. Pisze Magdalena Sasin.
RECENZJA. Zgadzam się z tymi, którzy twierdzą, że propozycja Lisy Gerrard i Julesa Maxwella z płyty „Burn” dalece nie dorównuje muzyce Dead Can Dance z najlepszego okresu w latach 80. i 90. XX wieku. Jednak warto było znaleźć się w Teatrze Wielkim w Łodzi, by na żywo posłuchać śpiewającego anioła, doświadczyć bliskości i siły tego niesamowitego głosu. Pisze Bogdan Sobieszek.
RECENZJA. Nie tylko sztuka, ale także refleksja nad ułomnościami ludzkiej natury połączyły muzyków z Łodzi i norweskiego Trondheim. Przygotowali wspólnie premierę opery „David & Bathsheba” współczesnego kompozytora norweskiego Ståle Kleiberga. Spektakl w ramach międzynarodowego projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery” został pokazany w marcu w Trondheim, 21 maja na scenie łódzkiej uczelni odbyła się jego polska prapremiera. Pisze Magdalena Sasin.
Trwa druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego MELOS. Wydarzenie odbywa się w obiektach, perłach regionu łódzkiego: Muzeum Walewskich w Tubądzinie i Pijalni Wód Termalnych w Poddębicach. Te miejsca względu na swój wyjątkowy potencjał, z powodzeniem mogą zmieniać się w sale koncertowe.
Organizatorami festiwalu jest Muzeum Okręgowe w Sieradzu i Poddębicki Dom Kultury i Sportu.
RECENZJA. Kiedy słucham tej płyty, oczyma wyobraźni widzę ludzi tańczących na parkiecie, a raczej niezobowiązująco podrygujących w rytm syntezatorowych dźwięków w klimacie sytnhpopowej potańcówki lat 80. i 90. XX wieku. Pisze Bogdan Sobieszek.
Jan Szymański z Albinowa pod Głownem, jeden z ostatnich żyjących skrzypków ludowych w województwie łódzkim, został laureatem Nagrody im. Oskara Kolberga „za zasługi dla kultury ludowej”. To najstarsze i najważniejsze wyróżnienie w dziedzinie kultury tradycyjnej w Polsce ustanowione w 1974 roku. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 12 lipca na Zamku Królewskim w Warszawie.
„Zawsze warto” – tytuł wiersza Jonasza Kofty stał się mottem siódmej edycji Festiwalu Off-Północna, który odbył się w kwietniu w łódzkim Teatrze Muzycznym. To pierwszy i jak na razie jedyny przegląd małych form wokalno-aktorskich w Łodzi. Z roku na rok coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność, łącząc różnorodność przedstawień i recitali ze spójnością nadrzędnej myśli artystycznej, a występy profesjonalistów z konkursem dla adeptów sztuki scenicznej.
Galowy występ laureatów V Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty i koncert „Najpiękniejsza” Anny Sroki-Hryń zakończyły tegoroczną edycję Festiwalu OFF-Północna w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Statuetka Jonaszka i 8 000 złotych trafiły do Julii Szewczyk, zwyciężczyni konkursu. Jurorów ujęło jej wykonanie utworu „Kiedy księżyc jest w nowiu” do tekstu Jonasza Kofty z muzyką Janusza Strobla oraz autorskiej piosenki „Tylko lub mnie”.
Już tylko do 27 kwietnia można przesyłać zgłoszenia do udziału w III Wojewódzkim Konkursie dla Instrumentalistów Muzyczne Orły 2023 w Łęczycy. W konkursie mogą startować osoby do 17 roku życia zamieszkałe w województwie łódzkim.
od 11 KWIETNIA 2023

Humanizowanie muzyką

Mija 30 lat, odkąd profesor Jan Krysiński, ówczesny rektor Politechniki Łódzkiej, zainicjował koncerty „Muzyka na Politechnice”. Przez ten czas cykl zyskał stałych bywalców. Regularne koncerty o tak długiej historii na uczelni technicznej to unikat w skali kraju.