Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Jessica Rossolini jest jedną z dwóch laureatek nagrody „Kalejdoskopu” w XXXIX Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów ASP w Łodzi. Jej rozbudowany cykl żółto-biało-czarnych (gdy trzeba, z dodatkiem czerwieni) obrazów malarskich „Pierworysy” przemawia zestawieniami symboli rysowanych jakby dziecięcą ręką. Przemawia mocno, skupiając uwagę widza. Prostota przedstawienia kontrastuje z bogactwem sensów.
RECENZJA. Wygięta stal w abstrakcyjnej kompozycji Katarzyny Kobro nabiera nieoczekiwanego i niezamierzonego przez autorkę znaczenia – umieszczony w czarnej przestrzeni i wydobyty białym światłem kształt przybiera wymowną formę. U jak Ukraina. Czerń i biel jako tło prac są zresztą na tej wystawie znaczące – nie ma mowy o winie obu stron konfliktu. Jest agresor i ofiara. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Anturaż wnętrz potężnej huty jest niesamowity; człowiek – nawet ten w żołnierskim rynsztunku – zdaje się w nim bezbronną, wątłą istotą. Dobrze uchwycił to na zdjęciach z Azowstalu Dmytro Kozacki. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Młodzi designerzy często wyrażają w swoich projektach wrażliwość społeczną – empatię wobec osób niepełnosprawnych, chorych, skrzywdzonych. Wykorzystując swoje umiejętności, próbują im ulżyć. Albo wspomóc pozytywne doznania ludzi zdrowych. Tak postrzegają współczesną rolę projektowania użytkowego. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. „Hipnagogi” Zbigniewa Olszyny to przedstawienia z pogranicza jawy i snu, gdzie fantasmagoryczne przestrzenie wypełnione są formami, które wymykają się jednoznacznemu określeniu. W surrealistycznych kompozycjach artysta bada kontrasty, wzajemne ścieranie się materii i natury poszczególnych elementów obrazu. Pisze Maria Mażewska.
Klaudia Pieniak jest jedną z dwóch laureatek nagrody „Kalejdoskopu” w XXXIX Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów ASP w Łodzi. W jej cyklu czarno-białych fotografii „Mistyfikacje” urzekła nas ich dojrzałość, świadomość formy – roli kompozycji czy światła – oraz metaforyczność. Do tego artystka znalazła sposób na atrakcyjne zaprezentowanie prac: umieściła je w czarnych ramkach tworzących małe gablotki i podświetliła.
Muzeum Sztuki otrzyma milion złotych dofinansowania zadania „Rozwój Kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi – edycja XI” w ramach programu „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
RECENZJA. Charakterystyczne dla artysty operowanie na płótnie wieloma technikami graficznymi i malarskimi sprawia, że przedstawienia zdają się żyć własnym życiem i ulegać nieustannym przemianom. Nakładające się na siebie warstwy linii, barw i faktur przywodzą na myśl struktury materii organicznej, tym samym pozwalając wpisać sztukę Piotra Pasiewicza w nurt abstrakcji biomorficznej. Pisze Maria Mażewska.
2 LIPCA 2022 - 21 SIERPNIA 2022

Fotonbit Omuleckiego

Galeria Ogrodowa8 zaprasza na wystawę „Fotonbit” prezentującą prace Igora Omuleckiego, artysty wizualnego i wykładowcy.
RECENZJA. Dowiadujemy się, że obrazy solarne Modzelewskiego, tworzone od 1946 roku, poprzedziły „powidoki” Władysława Strzemińskiego – obu współpracujących ze sobą twórców zainspirowały zjawiska optyczne powstające w oku pod wpływem światła słonecznego, ale to Modzelewski pierwszy odwzorował je na płótnie. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.