Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Niemka chciałaby mieszkać w Łodzi, bo tu jest dialog, a ona lubi dużo gadać. Na sklepowych półkach leżą nagie kobiety – pilnuje ich obleśny jegomość, a w tle widać czerwone logo „Żywiec”.
10 PAŹDZIERNIKA 2019

Więcej Miejsca! Dyskusja

NASZA DYSKUSJA. Czy artyści mają prawo do miasta? Jak je „nasycać” kulturą w cieniu spektakularnych inwestycji? Jak sprawić, by obecność (dobrej) sztuki w mieście nie ograniczała się do jednorazowych gestów? O tym będziemy rozmawiać w Przystanku Architektura, czyli zrewitalizowanej siedzibie Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów RP. To druga odsłona naszego cyklu "Kalejdoskop w drodze".
Na zaproszenie Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi prof. dr hab. Jolanty Rudzkiej-Habisiak oraz Senatu tej uczelni gościem honorowym inauguracji roku akademickiego 2019/2020 był wicepremier prof. Piotr Gliński. Minister kultury i dziedzictwa narodowego wziął również udział w towarzyszącym inauguracji wernisażu prac Józefa Panfila, wybitnego współczesnego artysty malarza, absolwenta łódzkiej ASP. Wówczas też znalazł czas na udzielenie wypowiedzi dla czytelników naszego „Kalejdoskopu”:
INTERAKCJE/RECENZJA. Czym jest czas? Odcinkiem niekończącej się linii prostej czy zapętloną smugą, na której to, co przeszłe lub przyszłe może objawić się w teraźniejszości? Wartością bezwzględną czy subiektywnym odczuciem? To przedmiot rozważań nie tylko fizyków i filozofów, ale też artystów i kuratorów. Oraz temat „Dyfuzji czasu”, głównej wystawy tegorocznego festiwalu Interakcje w Piotrkowie Trybunalskim – ekspozycji godnej najlepszych galerii.
TEMAT NUMERU.– Dopóki nie wprowadzimy do wyremontowanych przestrzeni najemców, zapraszamy tu artystów, zachęcając ich do eksperymentowania, a nawet prowokacji! Chcemy pokazywać przede wszystkim prace młodych, ambitnych twórców, którzy mogliby rozwinąć tu skrzydła – o Drukarni Sztuki mówi Adam Brzostowski, pomysłodawca i kurator projektu. Będzie dużo miejsca dla sztuki, także dla przedwojennego skandalisty. Pisze Monika Nowakowska.
TEMAT NUMERU. To, co dziś nas interesuje, jest właściwie rewersem myślenia w kategoriach dużych inwestycji. Chodzi o to, co rozgrywa się w ich cieniu i nie wiąże się z efektem „wow”. Nie o pojedyncze punkty na mapie, ale o całą mapę. Nie o „pałace” dla kultury zatem, ale o przestrzenie właśnie. I o myślenie przestrzenią jako kategorią ważną dla życia miasta. O takie operowanie zasobami, by tkankę miasta (mapę województwa) nasycać autorskimi inicjatywami. Piszą Łukasz Kaczyński i Aleksandra Talaga-Nowacka.
Wydział Elektryczny Politechniki Łódzkiej z kierunkiem Prądy słabe może być dumny ze swego absolwenta. Podobnie szkoła techniczna przy ul. Żeromskiego 115. To właśnie tu – i nieco z doskoku w Warszawie, bo w Łodzi nie było kierunku akustyki filmowej – Neugebauer zdobywał szlify akustyka. 
Galeria Kalejdoskopu to miejsce, które oddajemy osobom zaprzyjaźnionym ze sztuką, animatorom kultury, zorientowanym w najnowszych zjawiskach i popularyzującym je. Kolejny kurator to Jarosław Suchan, od 2006 roku dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, historyk i krytyk sztuki - który prezentuje Cezarego Bodzianowskiego.
WYWIAD.– Chciałbym odczarować mit, że miasto artystom pomaga, bo ja tego nie odczuwam, a mam duże doświadczenie – mam prawie 60 lat i jestem w miarę aktywny. Nie uważam, że artysta jest świętą krową, nie wiem tylko, dlaczego jednym się pomaga, a innym nie. Są efemeryczne awangardowe przedsięwzięcia, które dostają dotacje. Ja, odkąd skończyłem studia, staram się żyć z pracy własnych rąk. Mam żal do miasta. Dla mnie wydział kultury mógłby nie istnieć i byłoby lepiej - mówi Dariusz Fiet w rozmowie z Aleksandrą Talagą-Nowacką.
RECENZJA. To nieczęsta sytuacja, że artysta poskramia swoje ego i usuwa się w cień, oddając miejsce innym. Ale Carolina Caycedo czuje widocznie, że to jej powinność. Nie próbuje zmieniać rzeczywistości poprzez sztukę, ona składa hołd: zwykłym czynnościom, na których oparty jest świat i gestom, dzięki którym można wierzyć w jego przetrwanie.