
Muzeum Sztuki zainicjuje w 2019 roku projekt pod tytułem „Prototypy” testujący to pojęcie na materiale ze swojej kolekcji. Zaproszeni artyści i artystki użyją dzieł z zasobów muzealnych do modelowania współczesnej nam rzeczywistości. Dzięki ich działaniom kolekcja ms przekształci się w zasób praktyk i metod czekających na ponowne wykorzystanie – aktualizację i uruchomienie.

– Wchodzą trendy, które odwołują się do okresu największego rozwoju czasopism – do lat 60., 70., 80., ówczesnych czcionek, kolorów, układów graficznych, starych technik. Nawiązanie do pierwszego „Kalejdoskopu” z lat 70. świetnie by się w nie wpisało – mówi Jakub „Hakobo” Stępień.

W Galerii Nowa Gdynia można do 6 lutego 2019 r. oglądać wystawę malarstwa Romana Opalińskiego. Druga w historii galerii wystawa ukraińskiego artysty o polskich korzeniach nosi tytuł "Składanka". Poprzednia odbyła się w kwietniu 2015 roku, zatytułowana "Nasze legendy" cieszyła się wielkim uznaniem publiczności. Opaliński ma w Polsce wielu entuzjastów, ma też kolekcjonerów swojej twórczości czekających na nowe prace – już w dniu wernisażu kupili kilka obrazów.

Józef Panfil w Tomaszowie Mazowieckim jest artystą znanym i cenionym. Prezydent Miasta Marcin Witko w rozmowie ze mną stwierdził: - Jestem fanem Józka.

RECENZJA. Jako pierwsze tak traumatyczne doświadczenie dla wielu milionów ludzi, I wojna światowa musiała znaleźć odzwierciedlenie w sztuce. A jako że o jej dramacie trudno mówić tym samym językiem, co o sprawach zwyczajnych, rozwinęło się obrazowanie awangardowe.

RECENZJA. Wystawa odsłania ciekawostki, prezentuje mało znanych twórców, których zwykle nie kojarzymy z polską historią – ale niczego nie odkrywa, nie przemeblowuje naszej świadomości.

5 grudnia po raz 16 przyznano Nagrodę im. Katarzyny Kobro. Założeniem nagrody wręczanej przez artystów jest wyróżnienie i uhonorowanie postaw twórców progresywnych i poszukujących. Laureatem za 2017 rok został Piotr Bosacki.

Lwów jest nieobecny w podręcznikach światowej historii sztuki – niesłusznie. W dobie twórczości awangardowej sporo się tu działo – przekonaliśmy się o tym już dzięki wystawie w Muzeum Sztuki „Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta” na przełomie ubiegłego i bieżącego roku. Teraz w trzech galeriach Łódzkiego Domu Kultury trwa ekspozycja, którą można traktować jako pewne uzupełnienie tamtej prezentacji.

Żyjemy w czasach, w których informacje rozchodzą się głównie drogą cyfrową, czasopisma stały się niszowe, zatem powinny być pachnące, miłe w dotyku, mieć wysoką jakość druku i zawartości. Być limitowaną przyjemnością - mówi Jakub "Hakobo" Stępień, który rozpoczyna pracę nad nową szatą graficzną "Kalejdoskopu".