Leksykon i granice fotograficznej materii | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =

Leksykon i granice fotograficznej materii

Wystawa fotografii Viviane Sassen, które zainspirowały autora zdjęć do filmu "Moonlight" oraz pokaz prac doktoranta Szkoły Filmowej Bartłomieja Talagi. Otwarcie 2 VI o godz. 20.
Wystawa zdjęć Viviane Sassen. Otwarccie 2 VI o godz. 20.
Dla Jamesa Laxtona, autora zdjęć oskarowego „Moonlight”, oglądanie fotografii jest inspiracją i ważną częścią pracy. "Kiedy patrzę na zdjęcia, mój mózg zaczyna się aktywnie angażować, jestem w stanie wyobrazić sobie całe doświadczenie, inny świat… fotografia pomaga mi wyobrazić sobie co mogło się zdarzyć tuż przed lub tuż po tym, jak klatka została zrobiona" (tłum. red.) - mówi Laxton. Świat stworzony przez Laxtona w filmie „Moonlight” - jego kolory, abstrakcyjne piękno - został zainspirowany twórczością holenderskiej fotografki Viviane Sassen. Bezpośrednia inspiracja zdjęciem Sassen pt. "Nungwi / Parasomnia" (2011) widoczna jest w jednej z głównych, najbardziej ikonicznych scen filmu – scenie lekcji pływania, zrealizowanej w bardzo kontrastujących ze sobą kolorach, z dominującym krystalicznym błękitem.
 
Wystawa „Leksykon” składa się z fotografii pochodzących z serii Flamboya (2008) i Parasomnia (2011) oraz z wcześniej niepublikowanych prac. Jak sugeruje tytuł wystawy, przygotowany przez artystkę zestaw prac może być postrzegany jako swoisty katalog podstawowych elementów wizualnego słownika fotografii Sassen.
Wystawa prezentowana była podczas 55. Biennale w Wenecji. Wystawa towarzyszy Międzynarodowemu Festiwalowi Fotografii w Łodzi 2017.
aranżacja: Grzegorz Małecki
 
Viviane Sassen 
(ur. 1972 ), od ponad 17 lat łączy pracę fotografa dla największych modowych marek  z autorskimi projektami, które realizuje na polu sztuki. Wypracowała własny, rozpoznawalny na świecie wizualny język intensywnych kolorów i formalnych eksperymentów nawiązujących do kubizmu, surrealizmu i minimalizmu. W 2007 roku zdobyła Prix de Rome, w 2011 ICP Infinity Award. Prace Sassen wystawiane były w najlepszych muzeach świata, między innymi w: MoMa w Nowym Jorku, LACMA w Los Angeles, FORMA w Mediolanie czy Kunsthalle w Wiedniu.  
 
Tego samego dnia o tej samej godzinie w Galerii Szklarnia DWA piętro wyżej zostanie otwarta wystawa prac Bartłomieja Talagi ze Szkoły Filmowej pt. "Lightroom/Darkroom".
"Fotografia jest dla mnie metaforą potrzeby rejestracji świata zjawisk. Pytanie o fotografię to pytanie o naturę światła i ciemności, realności i symulacji. Czym jest i co znaczy wspólna część totalnej ciemności i absolutnego światła? Przywołując i rozwijając idealistyczną koncepcję emanującej uniwersalnej jedni Plotyna, głoszącej „istnienie światła i nieistnienie ciemności”, podejmuję refleksję na temat możliwości zmysłowego poznawania świata, chwytania go za pomocą intuicji i wyobraźni, a nie wyłącznie za pośrednictwem abstrakcji metod nauk ścisłych" - to fragment teoretycznego aneksu do pracy doktorskiej LIGHTROOM/DARKROOM: Uniwersum Światła Bartłomieja Talagi - doktoranta i wykładowcy Szkoły.
- LIGHTROOM/DARKROOM to wystawa badająca granice fotograficznej materii: warsztatu, techniki, a także fotograficznej przestrzeni. Technologiczny wymiar prezentowanych prac staje się przy tym ich filozoficzną podstawą, a nie przygodną cechą i uczestniczy w formułowaniu nurtujących mnie pytań, dotyczących „zestrajania” się człowieka z otaczającym go światem. Ostatecznie nie sposób oddzielić twórczych i poznawczych władz człowieka - pisze autor.