Taneczny spektakl „Everything Not Saved Will Be Lost” Zuzanny Kasprzyk-Molendy oraz przedstawienie „The Chairs” Adama Kuzy zwyciężyły w tegorocznej edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny”. Dzięki wsparciu Fabryki Sztuki w ramach programu Przestrzenie Sztuki rezydenci będą mieli możliwość realizacji swoich artystycznych wizji. Premiery spektakli zaplanowano na jesień tego roku.
od 20 WRZEŚNIA 2024
„Banda Czarnej Frotte”
Ucieczki, zagadki i pirackie opowieści w oprawie barwnej scenografii, dynamicznej choreografii oraz przebojowej muzyki. Za sprawą „Bandy Czarnej Frotte” w adaptacji i reżyserii Daniela Arbaczewskiego 20 IX na deski Teatru Pinokio powrócą niesforne skarpetki.
od 21 WRZEŚNIA 2024
"O, choroba!"
Teatr Arlekin zaprasza 21 IX na prapremierę spektaklu „O, choroba! Historia do rany przyłóż” (dla widzów od 9. roku życia). Przedstawienie na podstawie komiksu „O, choroba” autorstwa Bogusia Janiszewskiego i Maksa Skorwidera opowiada historię dwunastoletniej Adeli, która ma psa Pusię, brata Olka i która kocha taniec.
Marcin Brzozowski, od 1 września 2024 r. pełniący obowiązki dyrektora Teatru Nowego, zapowiada teatr oparty na wnikliwej, poszukującej literaturze, kontynuację dotychczasowych współprac artystycznych i otwartość na wszystkich widzów, niezależnie od ich statusu psychospołecznego i materialnego.
RECENZJA. Za nami pierwszy weekend jubileuszowej XIII edycji Międzynarodowego Festiwalu „Retroperspektywy”, obchodzonego pod hasłem „Przebudzenia. 20 lat Teatru Chorea”. Pierwsza odsłona Festiwalu była jak przejście z podziemi do światła, wprost do świętowania Nowego, nawet jeśli jeszcze nie wiemy, co nas dalej czeka. Pisze Paulina Ilska.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy odbywa się od 2010 r. w Fabryce Sztuki w Łodzi. Odrzuca w teatrze podziały na gatunki i nurty, nie różnicując artystów na zawodowców i amatorów, prezentuje najciekawsze zjawiska teatralne definiujące kulturową tożsamość współczesnego człowieka. Tegoroczną edycję zaplanowano na dni 23 VIII - 1 IX pod hasłem „Przebudzenia”, czyniąc motywem przewodnim pytania o kondycję człowieka i teatru w obliczu wyzwań współczesnego świata. Ruszyła sprzedaż biletów.
Teatr Pinokio zapowiada na październik Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który zadebiutuje w przyszłym roku. Uczestnicy kongresu będą się zastanawiać nad tym jaki powinien być festiwal teatralny adresowany do młodego widza i co zrobić, żeby wpisał się w kalendarz istotnych europejskich wydarzeń.
Siedem premier, wznowienia po dostosowaniu spektakli do możliwości nowych scen, znaczące wydarzenia gościnne, casting dla aktorów, otwarcie Pokoju Spokoju, dziesiątki warsztatów, zwiększanie dostępności… – Teatr Pinokio w Łodzi podsumowuje pierwszy sezon w nowej siedzibie. Planuje też kolejny, wyjątkowy – bo w maju teatr obchodzić będzie 80-lecie istnienia.
Jaki teatr pomoże nam wybudzić się z letargu i odzyskać poczucie rzeczywistości? Na to pytanie spróbują odpowiedzieć organizatorzy XIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETROPERSPEKTYWY zatytułowanej PRZEBUDZENIA. Na program złoży się 20 wydarzeń – spektakle, koncerty, warsztaty, wystawa oraz spotkania. Festiwal odbędzie się w Fabryce Sztuki w Łodzi między 23 sierpnia a 1 września i będzie połączony z obchodami 20-lecia Teatru CHOREA. Sprzedaż biletów od 29 lipca.
RECENZJA. „Jaś i Małgosia” to jedna z niewielu oper dla dzieci. Nieczęsto gości na światowych scenach, bo jej dziecięcość idzie w parze z rozbudowaną, późnoromantyczną orkiestrą i niemal wagnerowskimi partiami solowymi. Teatr Wielki w Łodzi, który premierę dzieła Humperdincka przygotował w prezencie na Dzień Dziecka, reklamuje je jako spektakl familijny – dla całych rodzin. Pisze Magdalena Sasin.