Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Zakończył się II Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS, organizowany przez Monopolis. Marcin Hycnar zdobył Grand Prix za "Pogo" (w kategorii Open), Kacper Jan Lechowicz zwyciężył swoim spektaklem "Warszawa płonie" w kategorii Debiut.
Wielobarwne maski-plansze i kostiumy, minimalistyczna scenografia ożywiona grą świateł, muzyka nadająca tempo akcji – wszystko po to, by przyciągnąć i utrzymać uwagę nastoletniego widza. Już 23 III Teatr Pinokio zaprasza na premierę „Folwarku zwierzęcego” w reżyserii Gabriela Gietzky’ego.
W najbliższych tygodniach miłośnicy teatru będą mogą uczestniczyć w czterech dużych festiwalach teatralnych lub wybrać się na spektakle w ramach już trwającego jubileuszowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Jednakże oferta 17 łódzkich teatrów i scen teatralnych jest wyjątkowo bogata tej wiosny, a do końca sezonu spektakli będzie aż 200!
RECENZJA. Jedna z żydowskich koncepcji sztuki zakłada, że twórczość artystyczna to ukazywanie „rysy na szkle”. Weekend otwarcia XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym można czytać w ten właśnie sposób. Zaprezentowane spektakle sprawiały niemal fizyczny ból, jednocześnie pozostając na najwyższym poziomie artystycznym. Pisze Paulina Ilska.
23 LUTEGO 2024 / 1 MARCA 2024

Kasta la vista

Teatr im. Jaracza zaprasza 24 II na premierę farsy Sébastiena Thiéry’ego „Kasta la vista” (pokaz przedpremierowy 23 II).
od 8 MARCA 2024

"Śmieszy cię to?"

Teatr Nowy zaplanował na 8 III prapremierę spektaklu „Śmieszy cię to?". To nawiązujący do klasyki gatunku – brytyjskiej farsy opartej o serię nieporozumień – portret rodzinny Jonesów.
RECENZJA. Co się śni studentom Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej? Czego się boją? Jak próbują zaklinać rzeczywistość, używając do tego sztuki? Paradoksalnie, poprzez wzięcie na warsztat tematu „Najgorszego, co może się wydarzyć” i próbę oswojenia go, tworzą całkiem optymistyczny, jak na dzisiejsze czasy, obraz świata. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. Gdybyśmy się nie kłócili, nie mielibyśmy wspólnych zainteresowań – mówi w pewnym momencie bohater „Korepetycji z miłości”. Czy w takiej sytuacji da się uratować związek? Czy (okazywania) miłości można się nauczyć? Komedię francuskiej dramatopisarki Flavii Coste wyreżyserował w Teatrze Powszechnym Sławomir Narloch. Pisze Piotr Grobliński.
RECENZJA. Jak wystawić dramat romantyczny, by zadziałał na widownię elektryzująco? Sposobów może być wiele. W przypadku „Horsztyńskiego”, zaprezentowanego w Teatrze im. Jaracza, iskry wykrzesać się nie udało. Pisze Paulina Ilska.
Czy „Dziady” Adama Mickiewicza to dramat wciąż mogący obsługiwać nasze polskie traumy? Przez wiele lat uważano je za utwór wyjątkowo niesceniczny, przeznaczony głównie do czytania. Prapremiera „Dziadów” odbyła się w krakowskim Teatrze Miejskim (dziś Teatr im. J. Słowackiego) 31 października 1901 roku w inscenizacji oraz ze scenografią Stanisława Wyspiańskiego. W historii współczesnego teatru dramat ten inscenizowali m.in.: Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Grotowski, Kazimierz Dejmek, Konrad Swinarski, Maciej Prus czy Jerzy Grzegorzewski. Pisze Michał Rzepka.