![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/teatr-brama-ghost-dance-fot.-p-1627905365.jpg)
Wbrew trudnościom 20 VIII rozpocznie się Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2021. Zespół Teatru CHOREA oraz Fabryki Sztuki zrobił wiele, by wydarzenie stało się manifestacją powrotu do normalności. O programie, sukcesach, przeszłości i drodze życiowej opowiadają Tomasz Rodowicz – dyrektor artystyczny festiwalu oraz Anna Maszewska – dyrektorka wykonawcza. – Naszym marzeniem jest, żeby festiwal był świętem, wyjątkowym czasem, w którym potrafimy stworzyć zupełnie nową jakość spotkania i tchnąć w nie dużo energii. To święto pozwoli nam odżyć – mówi Rodowicz.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/mim2.jpg)
RECENZJA. W tym spektaklu ("Mistrz i Małgorzata") jest wszystko: wielkie jarmarczne show i refleksja
filozoficzna. Szatański bal pod żyrandolami i przyziemność bolszewickiej
Rosji z lat 30. ubiegłego wieku. Sztuczki prestidigitatorów i wielka
miłość. Moc szatana i dramat niespełnienia. Nagość i psychologia. Czy
jednak jest to Bułhakow w sensie ducha i wymiaru artystycznego?
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/ewelinka.jpg)
Okładkową twarzą styczniowego "Kalejdoskopu" jest Ewelina Kudeń-Nowosielska, występująca na scenach TeArtu i Teatru Małego. Poniżej pełna wersja wywiadu, który z aktorką przeprowadził Piotr Grobliński.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/rowerek_800_600.jpg)
„Człowiekiem między oczy” pod takim hasłem odbywają się dobiegające końca tegoroczne Łódzkie Spotkania Teatralne. Jest to jeden z najważniejszych festiwali promujących nowe zjawiska w dziedzinie awangardy teatralnej z Polski i zagranicy.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/_18a9712am.jpg)
RECENZJA. Nawet jeśli ktoś nie oglądał nigdy „Trubadura” Verdiego, nie może
powiedzieć, że nie zna tej opery: co i rusz coś tutaj brzmi znajomo, bo
to dzieło jest rezerwuarem scenicznych przebojów.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/zwłoka2.jpg)
RECENZJA. Polska wersja tytułu
sztuki Friedricha Dűrrenmatta daje realizatorom szansę na wykorzystanie
nieoczekiwanej dwuznaczności słów. Zwłoka,
czyli odroczenie, opóźnienie, kojarzy się w oczywisty sposób ze zwłokami.
Zwłokami generalissimusa, których nie można pokazać światu zbyt wcześnie. Z
kolei dwuznaczność jest jednym ze źródeł zarówno politycznej manipulacji, jak i
gry z odbiorcą.
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/kobro-teatrm.jpg)
RECENZJA. Przestrzeń… Sposób jej zaaranżowania, nadawania dodatkowych znaczeń,
konstrukcja poszczególnych planów, zarazem symboliczna i rzeczywista,
pozwalają stworzyć bogaty w niuanse język przedstawienia pt. "Kobro".
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/mackowiak_8_foto_aleksandra_polka.jpg)
Wyrastam z naiwnej wiary w to, że aktorstwo to coś więcej niż tylko
zawód. Wbrew pozorom nie jest to bolesna konstatacja. Bardzo dobrze się z
tym czuję, że nie jestem
tylko pionkiem w grze – mówi KAMIL MAĆKOWIAK
![](/content/photos/malutkie-prostokaciki/2ich-czworo.jpg)
RECENZJA. Małgorzata Bogajewska w "Ich czworo" (Teatr im. Jaracza) nieprzypadkiem tyle uwagi
poświęciła wiecznemu kochankowi, czyniąc z niego postać będącą
intelektualnie przeciwieństwem męża. Fedycki
(kapitalny Sambor Czarnota) skupia syntetyczne cechy pewnego typu
uwodziciela, ale też cynika i człowieka bezrozumnego.