Wiadomości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
NOWY NUMER. We współczesnym świecie najważniejsze jest doświadczanie. Opiera się na nim komunikacja międzyludzka i uczestnictwo w kulturze. Teoretycy awangardy przewidzieli to już sto lat temu. Żeby muzea mogły dobrze wykonać swoją pracę, odbiorca nie może być biernym konsumentem, a musi stać się współtwórcą wystawy. Widz to nie tylko oko rejestrujące obrazy i komunikaty, to przede wszystkim ciało poruszające się w konkretnej przestrzeni. Muzeum musi stać się forum dyskusji i współdziałania, miejscem dla emocji i rozmaitych interpretacji.
NOWY NUMER "KK". W internecie ukazał się drugi numer "Kalejdoskopu Kultury". Jak pisze redaktor naczelny Łukasz Kaczyński: Pamiętając o postawionych wcześniej i przez innych cennych diagnozach sytuacji szkolnictwa wyższego, widzimy potrzebę kontynuowania wielokierunkowej, zaangażowanej (meta)refleksji, głośnego upominania się, a nawet wołania o wolną wszechnicę rozumianą szeroko, jako alternatywną, w miarę możliwości ahierarchiczną platformę dialogu i transmisji wiedzy.
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych zaprasza na warsztaty dziennikarskie z edukacją kulturową - zajęcia "dla pożeraczy spektakli, książek, filmów, seriali i gier fabularnych". Uczestnicy będą brali udział w wydarzeniach kulturalnych, a potem pisać teksty na ich temat, które trafią na stronę internetową AOIA. Będą też warsztaty z twórczego pisania.
Na dzisiejszej (22 XII) sesji Rady Miejskiej w Łodzi radni podjęli uchwałę w sprawie nazwania roku 2022 imieniem Romana Modzelewskiego - łódzkiego artysty, ikony polskiego i światowego wzornictwa, twórcy kultowego fotela RM58 będącego w zbiorach Victoria & Albert Museum w Londynie.
Dają drugie życie tkaninom, projektują z myślą o środowisku i ludziach. Znamy laureatów tegorocznego łódzkiego konkursu Modopolis, w którym wzięli udział projektanci i projektantki z całego kraju. Nagrody, wsparcie ekspertów i rekomendacje Modopolis wygrali: Kompromis, Rencuff i Sad Human.
DYSKUSJA. Problemy dotyczące kondycji i przemian przestrzeni łódzkiego śródmieścia, ale też ochrony elementów tożsamości miasta, nie są wątkami zbyt popularnymi. Mało interesuje się nimi lokalna społeczność, niechętnie i rzadko podejmują te tematy miejscowi dziennikarze. Piszą urbaniści: Jan Salm i Jacek Wesołowski.
NOWY NUMER. To nie jest tak, że wszystkiemu winne są nowe technologie. Świat kształtują ci, którzy nimi zarządzają, mając na uwadze coraz większe wpływy. Dlatego dzisiejsza muzyka popularna traci charakter i autentyczność. Ma być przyjemna i bezpieczna. Nad wszystkim czuwa algorytm i format wygładzający dźwięki wedle uśrednionego gustu. Ci, którzy grają muzykę oryginalną, ambitną, niepokorną, trafiają do coraz bardziej kurczącej się niszy. I nawet nie zauważamy, że na każdym kroku to algorytm podpowiada, co ma nam się podobać.
od 1 LISTOPADA 2021

Rusza Miejska Strefa Kultury

Od 1 XI 2021 r. zaczyna funkcjonować w Łodzi Miejska Strefa Kultury. Nowa instytucja powołana została w oparciu o pięć dotychczas działających domów kultury - pomimo protestów ich pracowników i innych osób związanych z kulturą.
NOWY NUMER. Łódź to trudne miasto – taka opinia pokutuje zwłaszcza wśród tych, którzy próbują tu realizować swoje artystyczne czy organizatorskie ambicje. Borykają się z brakiem funduszy, deficytem zrozumienia i dobrej woli decydentów, absurdami przepisów, niedostateczną uwagą ze strony mieszkańców. Tkwią w klinczu przez dekady albo szybko rezygnują. Jednak, choć Łódź nie przyjmuje z otwartymi ramionami, potrafi inspirować. Dlatego artyści tu przybywają. Ale czy jest dla nich miejsce w grze o przyszłość miasta?
NOWY NUMER. Kiedy Anna Paliga oskarżyła wykładowców Szkoły Filmowej w Łodzi o stosowanie przemocy wobec studentów, tama pękła. Sieć zalała fala komentarzy, oświadczeń, doniesień. Publicznie oskarżeni stanęli pod pręgierzem, medialne wyroki zapadły bez prawa do obrony. Teraz, kiedy emocje już nieco opadły, włączając się w nurt nielicznych publikacji analizujących sytuację, spróbowaliśmy pokazać w „Kalejdoskopie”, jak złożony, delikatny i nieoczywisty jest to problem. Zastanowić się, co musimy zrobić, by teatr stał się miejscem bezpiecznym.