Wiadomości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
TEMAT NUMERU. Zmieniają się modele myślenia o rzeczywistości społecznej. Inaczej postrzegamy rolę urzędowych mecenasów – chcemy widzieć w nich nie tylko źródła finansowego wsparcia, ale i partnerów do rozmowy o naszych przedsięwzięciach i szerszej polityce kulturalnej regionu. Pisze Karolina Sikorska.
TEMAT NUMERU. Poza strukturami Urzędu rozpościera się szerokie pole kultury. Niestety, dla Urzędu coraz mniej widoczne. Urząd, którego polityka w sferze kultury staje się mocno zachowawcza, nigdy nie dostrzeże tego, co w kulturze najbardziej potencjalne albo aktualne. Decydent lub decydentka zakładają bowiem milcząco z góry wspólny sens, którego się ongiś dopracowali i chcieliby jedynie, żeby był on teraz respektowany i podzielany. Pisze Tomasz Majewski.
TEMAT NUMERU. Jeśli Manifest Wolnej Kultury Łodzi potraktować jako zestaw współrzędnych, które mają doprowadzić organizatorów kultury do najlepszego z możliwych modeli, to dyskusję z 4 czerwca towarzyszącą jego ogłoszeniu można uznać za próbę narysowania mapy łódzkiej kultury. A przynajmniej gdy rozmówcom – przy braku reprezentantów urzędu miasta skazanych na monolog – udało się wyjść poza katalog typowych bolączek środowiska. 
Po wakacjach wracamy z mocnym numerem. Przyglądamy się Manifestowi Wolnej Kultury, bo nie był on dostatecznie przegadany i przemyślany. Rozmawiamy z Tomaszem Bąkiem – poetą, który właśnie czeka na werdykt Nagrody Literackiej Gdynia. Podsumowujemy Festiwal Transatlantyk, przyglądamy się w szczegółach rewitalizacji, dzięki której powstaje Monopolis. A co jeszcze?
Czym różni się „europejskie marzenie” o państwie od „amerykańskiego marzenia”? Jak według niego rozumieć dobre życie? I dlaczego nie warto iść drogą USA i Azji? O tym publicysta Rafał Woś rozmawiał z filozofem Andrzejem Szahajem podczas debaty Festiwalu Transatlantyk.
Co w numerze wakacyjnym? Temat: Renesans baroku, wśród autorów Poniedzielski, Maciejewski, Syska, Świerkocki, Ciarkowska, , Pienisty, Kasiński, Gawin (nawet dwa razy), a na okładce Marcin Pryt. Piszemy m.in. nowej płycie Comy, prestiżu, łódzkich tropach Brunona Schulza, komiksie i mózgu, psach i deskorolkowcach.
Można kochać jednocześnie Boga i sztukę? Czy jedno nie wyklucza drugiego? Czym różni się potrzeba sztuki od potrzeby wiary? Na te pytania próbował odpowiadać zgodnie z żydowską tradycją rabin Łodzi Dawid Szychowski po wykładzie poświęconym malarstwu abstrakcyjnemu na przykładzie twórczości Marka Rothki – amerykańskiego artysty żydowskiego pochodzenia, urodzonego w 1903 r. na Łotwie (jako Marcus Rothkowitz).
Transparentnych procedur, powołania Obywatelskiej Rady Kultury opiniującej ważne decyzje władz (np. powołania dyrektora Wydziału Kultury), doceniania własnego środowiska artystycznego i organizacji pozarządowych, stworzenia mechanizmu oceny pracy urzędników odpowiedzialnych za kulturę i zabezpieczenia autonomii instytucji kultury. To kilka z szeregu postulatów, jakie artyści, animatorzy i organizatorzy łódzkiego życia kulturalnego ogłosili dziś w Manifeście Wolnej Kultury Łodzi.
Podczas uroczystości w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, która odbyła się 20 maja 2019 roku, Łódzki Dom Kultury odebrał nagrodę "Złoty Ekslibris" w kategorii Najlepsze wydawnictwo albumowe o ziemi łódzkiej. Doceniono książkę Alicji Woźniak „Wzornik - szycie opoczyńskie, łowickie, sieradzkie”.
13 maja odbyła się w Łodzi Kaliskiej trzecia debata z cyklu "Kultura na krawędzi". To wspólna inicjatywa poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej i czwórki łódzkich dziennikarzy. Tematem majowego spotkania było finansowanie kultury. W dyskusji prowadzonej przez Marcina Bałczewskiego udział wzięli: Andrzej Biernacki, malarz, twórca łowickiej Galerii Browarnej, Michał Merczyński, animator kultury, pomysłodawca Festiwalu Malta i Jacek Michalak, prezes zarządu spółki Atlas, wieloletni szef galerii Atlas Sztuki.