Wiadomości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Do sprzedaży trafił marcowy "Kalejdoskop", a w nim m.in. Allan Starski, Ewa Pilawska, Tomasz Cieślak i Rafał Gawin, Anna Ciarkowska, Łukasz Maciejewski, Rafał Syska, Piotr Kasiński. Tematem numeru jest, bez fałszywej skromności, najważniejsza rzecz na świecie. Szczegóły poniżej:
– Pewna pani podeszła do mnie i powiedziała: „Znam pana z okładki Kalejdoskopu. Kalendarium musi zostać!” – mówi Jakub „Hakobo” Stępień, który z okazji 45-lecia „Kalejdoskopu” projektuje nowy wygląd pisma i w wywiadzie (nr 11/2018) wystraszył niektórych stałych czytelników zapowiedzią sukcesywnej likwidacji całomiesięcznego kalendarium wydarzeń. – Przeczytałem je dokładnie i zrozumiałem, że jest potrzebne – ono wyróżnia „Kalejdoskop”.
PKO Bank Polski jest jednym z czołowych w kraju mecenasów kultury. Od wielu lat wspiera przedsięwzięcia i projekty artystyczne, bez których trudno sobie wyobrazić kalendarz wydarzeń kulturalnych w Łodzi. – W dekadach liczyć trzeba nasze zaangażowanie w kultową już YAPĘ, współpracę z Filharmonią Łódzką czy Muzeum Kinematografii – mówi KRZYSZTOF GARBACZ, dyrektor Regionu Bankowości Detalicznej PKO Banku Polskiego w Łodzi
EDYTORIAL / luty 2019. To byłoby bezprecedensowe wzmocnienie średnich ośrodków. Mechanizm, który dopiero musiałby powstać, powinien zakładać także finansowanie, może stwarzać także narzędzia dla sponsorów i mecenasów.
– Łodzianie chcą mieć dostęp do kultury z najwyższej półki. Trzeba jednak pomysłu, który sprawi, że będzie ona dostępna jak najszerzej, nie będzie zarezerwowana dla uprzywilejowanych – mówi KRZYSZTOF WITKOWSKI, prezes zarządu łódzkiej firmy Virako, która w dawnych zakładach Monopolu Wódczanego w Łodzi buduje Monopolis.
Wymianie ulega konkretny kapitał ekonomiczny na trudny do uchwycenia kapitał społeczny – opierający się na relacjach społecznych i wzajemnym zaufaniu. Kapitałem ekonomicznym obracać jest łatwo, kapitał społeczny pozyskuje się dzięki długoletniemu i systematycznemu budowaniu relacji.
Do grona aktorek i aktorów czytających wybrane najlepsze teksty z 45-letniej historii "Kalejdoskopu" dołącza Magdalena Wieczorek, laureatka naszej nagrody dla młodego aktora za kulturę słowa na 36. Festiwalu Szkół Teatralnych i (decyzją jury) Grand Prix (wraz z całą obsadą "Przebudzenia wiosny" w reż. Kuby Kowalskiego).
Nie Dom Literatury, jak zapowiadano, ale Biblioteka Miejska stworzy i poprowadzi mającą powstać mediatekę. Otwarcie jest planowane na rok 2020.
„Biznes i kultura – kreatywne skrzyżowanie” to temat przewodni lutowego numeru „Kalejdoskopu”. Jak obecnie rozumiemy mecenat? Jak na relacje kultury i biznesu wpływają regulacje prawne? O związki kultury z biznesem zapytaliśmy artystów, ludzi kultury, organizatorów wydarzeń kulturalnych, mecenasów, przedsiębiorców i przedstawicieli firm.
Przedstawiamy pierwszy głos w naszej debacie „Czyje jest miasto?”. Miasto to byt sztuczny, dysfunkcyjny, ale pojemny i uniwersalny. Twór niedoskonały, ale nie wymyślono lepszego – pisze KRZYSZTOF GOLEC-PIOTROWSKI i stawia szereg pytań.