Z metalu i z powietrza | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 7 =

Z metalu i z powietrza

RECENZJA. Rzeźby jak rysunki w przestrzeni, zaznaczające w niej wyraźne punkty albo niemal niewidoczne, rzeźby przecinające powietrze albo skupiające je, wchłaniające otoczenie albo otwierające się na nie – wystawa w ms2 w pełni oddaje walory nowatorskiej twórczości. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Tytuł „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy” nie tylko dotyczy wpływu modernistycznych obiektów na ich otoczenie, ale odpowiada też kuratorskiej ambicji komponowania właśnie. Jak pokazać w jednej przestrzeni wszystkie te artystyczne idee, zamysły, wyobrażenia? Kuratorki wystawy: Małgorzata Jędrzejczyk i Katarzyna Słoboda wraz z autorką aranżacji Karoliną Fandrejewską znalazły sposób, tworząc dodatkową wartość. Nie trzeba nawet oglądać poszczególnych dzieł, by zachwycić się tą prezentacją. Znajdujemy się bowiem w białej, świetlistej świątyni sztuki, gdzie punktowe oświetlenie wydobywa urodę każdej z rzeźb, a w niektórych przypadkach tę urodę zwielokrotnia, rysując cienie o niesamowitych kształtach. Kontemplacyjny nastrój podkreśla niemal kościelna cisza. Nie jest ważna chronologia, kolejność, nie ma wydzielonych działów. Można po prostu snuć się po wystawie, nasycając się jej atmosferą. 

A jeśli chodzi o same prace – prezentacja jest okazją, by poznać sposoby myślenia o rzeźbie, które zrewolucjonizowały tę dziedzinę sztuki. Główną boginią w tym panteonie jest Katarzyna Kobro – jej prace wróciły z zagranicznych wojaży i dzięki wystawie można się nimi nacieszyć. I znów z nieustającym zdumieniem obserwować, jak w jednym umyśle w mniej więcej tym samym czasie (w latach 20.) mieściły się dwie przeciwstawne koncepcje rzeźby: białe gipsowe akty, choć nowoczesne– dynamiczne i lekkie – to jednak wciąż sprowadzają rzeźbę do zwartej bryły i przedstawiającego sensu, a z drugiej strony abstrakcyjne geometryczne konstrukcje m.in. z metalu, które nie są wmontowywane w przestrzeń, ale ją formują, będąc niekiedy połączeniem rzeźby i architektury.

Aleksandra Talaga-Nowacka

Fot. Aleksandra Talaga-Nowacka 

- -

Cały artykuł można przeczytać w „Kalejdoskopie" 11/19 – do kupienia w Łódzkim Domu Kultury, punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press, alonach Empik i łódzkiej Księgarni Ossolineum. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu): TUTAJ

Możecie też słuchać naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich, z Łodzią i regionem związanych na platformie "Kalejdoskop NaGłos": TUTAJ

Kategoria

Inne