Szkic do portretu filmowej Łodzi | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego

Szkic do portretu filmowej Łodzi

Książkę Dominiki Kawczyńskiej „Łódź, k…! Szkic do portretu filmowej Łodzi”, wydaną przez Fundację Wytwórnia (Łódź 2014) wciąż można zdobyć w Klubie Wytwórnia.
Książkę Dominiki Kawczyńskiej „Łódź, k…! Szkic do portretu filmowej Łodzi”, wydaną przez Fundację Wytwórnia (Łódź 2014) wciąż można zdobyć w Klubie Wytwórnia.

Publikacja to zapis 12 rozmów z ludźmi kina. Bohaterowie wspominają pracę przy 22 filmach, które kręcono w Łodzi. Znalazły się tu nie tylko wywiady, ale również kilkadziesiąt zdjęć, werków i kadrów z filmów.
Opowieść Andrzeja Wajdy o „Ziemi obiecanej” uzupełniają wspomnienia Małgorzaty Laurentowicz-Granas. Dowiadujemy się z nich m.in., dlaczego autor „Popiołu i diamentu” sięgnął po powieść Reymonta i jakie niefortunne zdarzenia towarzyszyły jej adaptacji.
 
O tym, co działo się na planie „Vabanków”, które sceny budziły największe zainteresowanie ekipy przy okazji pracy nad „Seksmisją” i jaki wpływ na nakręcenie „Kingsajzu” miała Beata Tyszkiewicz, mówi Juliusz Machulski.
 
Ciekawi, co czuje się po zejściu do kanału, dlaczego Robert Więckiewicz na planie „W ciemności” był wielokrotnie na granicy płaczu i dlaczego na planie „Gorączki” ekipa miała problem z psami, powinni sięgnąć po wywiad z Agnieszką Holland.
 
Jak wyglądała lekcja samotności Wojciecha Marczewskiego, można sprawdzić, czytając rozmowę poświęconą „Ucieczce z kina Wolność”.
 
Wywiad z Filipem Bajonem przybliża kulisy powstawania „Arii dla Atlety”; to lektura dla tych, którzy zastanawiają się, gdzie Władysław Góralewicz (Krzysztof Majchrzak) został pobity i upokorzony przez braci Absów, a Bolcio (Roman Wilhelmi) polował na kota, którego potem upiekł i zjadł. Cezary Pazura zdradza, co działo się w akademikach Filmówki i dlaczego patrzy na Łódź inaczej niż Marek Koterski.
 
Dlaczego czasami warto w plan filmowy przemienić miejsca, z którymi jesteśmy bardzo związani, dowiemy się od Piotra Trzaskalskiego, reżysera „Ediego” i „Mojego roweru”.
 
Autor „Alei Gówniarzy” po raz pierwszy przyznaje, ile Piotra Szczepańskiego jest w jego bohaterach.

O demonie Łodzi przeczytamy w rozmowie z Mariuszem Grzegorzkiem, który wyrezyserował film „Jestem twój, O kulisach realizacji „Wymyku” opowie Greg Zgliński, a o „Obywatelu” – Jerzy Stuhr.

Autorem okładki wydawnictwa jest Andrzej Pągowski, artysta grafik, który projektował plakaty m.in. do filmów Woody'ego Allena, Ingmara Bergmana, Federico Felliniego, Roberta Altmana i Milosa Formana, a w Polsce współpracował m.in. z Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Kieślowskim, Januszem Kijowskim, Krzysztofem Zanussim, Agnieszką Holland i Krystyną Jandą.

Nasz serwis internetowy używa plików cookies w celach określonych w Polityce prywatności. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że zostaną one zapisane i przechowywane w pamięci urządzenia za pośrednictwem którego korzystasz z Internetu i będą używane przez nasz serwis w celach określonych powyżej. Jeżeli nie chcesz żeby pliki cookies były zapisywane w pamięci i używane przez nasz serwis, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Akceptuję powyższe