W drodze po Oscara | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 6 =

W drodze po Oscara

W momencie ogłoszenia polskiego kandydata do Oscara oficjalnie rozpoczyna się niełatwa droga promocji filmu w Stanach Zjednoczonych. Tegoroczny kandydat startuje jednak z małą przewagą. Twórcy mają już bowiem doświadczenie w kampanii oscarowej i to zakończonej sukcesem.
Poprzedni film D.K. Welchman (wcześniej znanej jako Dorota Kobiela) i Hugh Welchmana – „Twój Vincent” – otrzymał nominację do nagród Amerykańskiej Akademii  Sztuki i Wiedzy Filmowej. Czy „Chłopi” powtórzą ten sukces? A może zrobią jeszcze więcej i zaskoczą statuetką? Te pytania długo jeszcze pozostaną bez odpowiedzi. Ale już możemy mówić o pozytywnej recepcji filmu.

Te pytania długo jeszcze pozostaną bez odpowiedzi. Ale już możemy mówić o pozytywnej recepcji filmu. „Chłopi” światową premierę mieli na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, potem pokazywani byli w konkursie głównym 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, skąd twórcy wyjechali między innymi z Nagrodą Specjalną Jury za „unikalną formę filmową”, z Nagrodą Publiczności i z wyróżnieniem dla Kamili Urzędowskiej, odtwórczyni roli Jagny.

– Autorzy zaprezentowali kolejny imponujący film animowany, nie tylko powtarzając, miejmy nadzieję, triumf „Vincenta”, ale idąc znacznie dalej, osiągając nowy poziom dynamizmu w animacji, w którym kamera nie jest tylko obserwatorem, ale aktywnym uczestnikiem – tak mówiła Ewa Puszczyńska, przewodnicząca komisji oscarowej przy
Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, uzasadniając wybór komisji.

Jeszcze przed oficjalnym wejściem filmu do polskich kin Reymontowską historię na wielkim ekranie zobaczyli widzowie 14. Festiwalu Kamera Akcja w Łodzi. To był tegoroczny film otwarcia. Widownia Sceny Monopolis wypełniła się po brzegi. Zainteresowanie było tak duże, że organizatorzy festiwalu w ostatniej chwili zdecydowali się na dodatkowy pokaz. O nowym pomyśle na klasykę polskiej literatury, kulisach powstawania produkcji i planach na najbliższe miesiące z Oscarami w tle podczas spotkania towarzyszącego pokazowi opowiadali filmowa Jagna i producent filmu Sean Bobbitt z BreakThru Films. Firmy, która na koncie ma między innymi oscarowego i jednocześnie łódzkiego „Piotrusia i Wilka” w reżyserii Suzie Templeton.

Cały tekst Agaty GWIZDAŁY można przeczytać w listopadowym numerze „Kalejdoskopu” 11/2023.

Kategoria

Inne