Dźwiganie serca. Poemat dla Łodzi | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego

Dźwiganie serca. Poemat dla Łodzi

Laureatem Ogólnopolskiego Konkursu na „Poemat czterech kultur” został, skrywający się pod godłem „Karot”, Krzysztof Kleszcz. Poeta jest autorem książek poetyckich, które ukazały się w Wydawnictwie Kwadratura – „Ę” (Łódź 2008), „Przecieki z góry” (Łódź 2012) i „Pański płaszcz” ( Łódź 2016).
Jego „Dźwiganie serca. Poemat dla Łodzi”, został wyłoniony spośród 54 nadesłanych prac z całej Polski. Nagroda dla zwycięzcy to 10 000 złotych i publikacja w kwartalniku "Arterie". – Naszą uwagę zwróciły twórcze nawiązania laureata do literackiej tradycji Łodzi, szczególnie zaś do twórczości Juliana Tuwima oraz oryginalna i zdyscyplinowana forma poematu, która pomimo klasycyzującej regularności zachowuje świeżość wyrazu – podkreślał w imieniu jury Jerzy Jarniewicz w czasie oficjalnego ogłoszenia wyników w Domu Literatury w Łodzi. Jak dodał, jury zwróciło także uwagę na niezwykle udaną próbę stworzenia obrazu Łodzi wolnego od literackich stereotypów i klisz.

Nagrodę wręczył wiceprezydent Krzysztof Piątkowski, po czym laureat odczytał swój utwór. Poemat składa się z 13 części, poświęconych różnym aspektom łódzkiej historii, tradycji czy kultury. Jest też część z łódzkimi regionalizmami. Język poematu to typowa dla ostatniego tomu Kleszcza gra z brzmieniami i modyfikacjami zasłyszanych fraz. Nowoczesna, ale czy awangardowa? Co ciekawe, jeden z jurorów w dyskusji kończącej uroczystość przyznał, że dla niego "awangardowość" jest pojęciem pustym i że najgorszy jest "kicz awangardowy", z którym w wielu przypadkach jurorzy mieli do czynienia. Druga część uroczystości miała nietypowy przebieg - prowadzący galę Przemysław Owczarek poprosił laureata o zajęcie miejsca na widowni (świecącej już pustkami po wyjściu oficjeli) i rozpoczął rozmowę z jurorami, którzy dyskutowali o obrazie miasta w poezji, a także czytali własne (Joanna Roszak, Kacper Bartczak) lub cudze (Jerzy Jarniewicz przeczytał Ginsberga) wiersze. Bohater wieczoru zszedł trochę na drugi plan, a szkoda, bo zarówno jemu, jak i poematowi warto poświęcić więcej uwagi.


Krzysztof Kleszcz, poeta, autor literacko-muzycznego bloga Biała Fabryka. Dekadę temu współtworzył łódzkie środowisko młodoliterackie, jako dojrzały już poeta odnalazł własną ścieżkę, łączącą lingwistyczne zacięcie z dogłębną krytyką potocznego życia kształtowanego przez politykę i ekonomię. Studiował w Łodzi geografię, obecnie uczy młodzież w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 im.ks.Jana Twardowskiego w Tomaszowie Mazowieckim. Jest autorem książek poetyckich „Ę” (Kwadratura, Łódź 2008), „Przecieki z góry” (Kwadratura, Łódź 2012) i „Pański płaszcz” (Kwadratura, Łódź 2016) oraz felietonów. Wyróżniony między innymi w konkursie „Złoty Środek Poezji” na debiut poetycki (2009). Publikował w „Tyglu Kultury” i „Arteriach". Należał do grupy "mŁódź Literacka". Laureat konkursów poetyckich i turniejów jednego wiersza: im. H. Poświatowskiej, im. C.K. Norwida, im. J. Jarmołowskiego. Nominowany do nagrody głównej Konkursu im. Jacka Bierezina. Mieszka pod Tomaszowem Mazowieckim.

W konkursie organizowanym w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur wyróżniono także trzy inne propozycje poematów. Zostaną one opublikowane w Kwartalniku Artystyczno-Literackim „Arterie", którego wydawcą jest Dom Literatury w Łodzi. Wyróżnienie otrzymały poematy: „Śmierć zawsze jest czymś nowym w gwiazdozbiorze ptaków” Ewy Włodarskiej; „Demologos” Macieja Roberta oraz „Tylko o to mi chodzi” Bartosza Konstrata.

Kategoria

Literatura

Nasz serwis internetowy używa plików cookies w celach określonych w Polityce prywatności. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że zostaną one zapisane i przechowywane w pamięci urządzenia za pośrednictwem którego korzystasz z Internetu i będą używane przez nasz serwis w celach określonych powyżej. Jeżeli nie chcesz żeby pliki cookies były zapisywane w pamięci i używane przez nasz serwis, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Akceptuję powyższe