Laureaci Konkursu Oboistów i Fagocistów | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 5 =

Laureaci Konkursu Oboistów i Fagocistów

fot. Dariusz Kulesza / Akademia Muzyczna w Łodzi

8 V 2024 roku poznaliśmy laureatów VII Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy w Łodzi. Podczas finałowego koncertu w pałacu łódzkiej Akademii Muzycznej, wręczono nagrody, a zdobywcy najwyższych laurów mieli okazję jeszcze raz zaprezentować się publiczności. Byli to: Aseman Esmaeilzadeh z Iranu (I nagroda w kategorii oboju) oraz Tianyou Li z Chin (II nagroda w kategorii fagotu).
Konkurs zorganizowała Katedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, pod patronatem "Kalejdoskopu".

Uczestników konkursu oceniało jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Krzysztofa Kamińskiego z Akademii Muzycznej w Łodzi (fagot). W jury zasiadali specjaliści w kategorii oboju: prof. dr hab. Tomasz Miczka, prof. Lew Zakopets, prof. UMFC dr hab. Arkadiusz Krupa, prof. AM dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek (dyrektor konkursu) oraz fagotu: prof. dr hab. Artur Kasperek, prof. AM dr hab. Arkadiusz Adamczyk oraz dr hab. Damian Lipień.

Jurorzy zdecydowali o następującym podziale nagród. W kategorii oboju I nagrodę (7000 PLN) otrzymała Aseman Esmaeilzadeh z Iranu (Musikhochschule Lübeck), II nagrodę (5000 PLN) – Maja Łagowska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie). Wyróżnieniami (po 2000 zł) uhonorowano Aleksandrę From (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) oraz Małgorzatę Cieszko (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach). W kategorii fagotu nie przyznano pierwszej nagrody, II nagroda (5000 PLN) trafiła do Chińczyka Tianyou Li (Hochschule für Musik Saar), dwie III nagrody (3000 zł) ex aequo zdobyli Aleksander Kowalak i Wiktor Komorowski (obaj z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie). Wyróżnieni uczestnicy w kategorii fagotu (po 2000 zł) to: Antoni Dąbrowski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) i Maciej Wijata (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi). W obu kategoriach nagrody specjalne ufundował jeden z jurorów – prof. Lew Zakopets (100€), a otrzymali je Maja Łagowska i Wiktor Komorowski.

Prof. dr hab. Tomasz Miczka (Akademia Muzyczna w Katowicach, wiceprzewodniczący jury) mówi o poziomie artystycznym konkursu: – Łódzki konkurs jest ważną częścią obojowego i fagotowego świata, o czym świadczy między innymi udział muzyków z zagranicy. Poziom wykonawczy uczestników był bardzo dobry – jako jurorzy jesteśmy wielce usatysfakcjonowani.
Prof. dr hab. Krzysztof Kamiński (Akademia Muzyczna w Łodzi, przewodniczący jury) podsumowuje wydarzenie: – Podczas tej edycji konkursu trudno było wyłonić laureatów, ponieważ wszyscy uczestnicy reprezentowali podobny poziom artystyczny. Cenna była obecność obcokrajowców, bardzo odświeżająca, ponieważ oni w inny sposób postrzegają muzykę i w inny sposób ją realizują. Takie konfrontacje są bardzo cenne! Dzięki nim możemy obserwować, w jakim kierunku rozwija się nauczanie gry na instrumentach dętych.
Prof. AM dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek (Akademia Muzyczna w Łodzi, dyrektor konkursu) podkreśla znaczenie imprezy dla popularyzacji konkursowych instrumentów: – Cieszy nas, że obój i fagot – instrumenty tak rzadko obecne teraz na polskich scenach – królowały w ostatnich dniach w Łodzi i królowały na bardzo wysokim poziomie! Poprzez nasz konkurs chcielibyśmy zwiększyć zainteresowanie tymi instrumentami, aby więcej dzieci na nich grało, bo – choć trudne – są przede wszystkim piękne.

Jury przyznało również dyplomy dla wyróżniających się pianistów towarzyszących uczestnikom podczas przesłuchań. Otrzymali je: dr Romana Orłowska, dr Bogna Dulińska, dr Dagmara Niedziela, Hanna Sosińska-Kraski, Kaja Papierska i Joanna Morycińska.

VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy był przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Składał się z trzech etapów i rozgrywany był w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. Przesłuchania pierwszego etapu odbyły się na podstawie nadesłanych nagrań audio-wideo (znalazło się w nim 36 młodych muzyków). Do drugiego etapu, który odbył się stacjonarnie w siedzibie łódzkiej Akademii, zakwalifikowano 28 uczestników, w finale zagrało 10 muzyków (pięciu w każdej kategorii).

VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Konkurs został objęty honorowymi patronatami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewody Łódzkiego Doroty Ryl, Marszałka Województwa Łódzkiego Grzegorza Schreibera oraz Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej.

Konkurs ma wieloletnie tradycje. Swoją historię rozpoczął na przełomie lat 60. i 70. we Włoszakowicach – miejscu urodzenia Karola Kurpińskiego. Jego organizatorem był Ludwik Kurkiewicz – wieloletni kierownik Katedry Instrumentów Dętych w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 90. impreza odbywała się w Sieradzu jako Ogólnopolski Konkurs Oboistów i Fagocistów (1996), następnie jako Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów (1999). Pod tą samą nazwą kolejne cztery edycje odbyły się w Łodzi (2002, 2005, 2008, 2011). Od 2014 roku konkurs nosi imię Józefa Ciepłuchy.

Patron konkursu prof. Józef Ciepłucha (1940-2006) był wybitnym polskim oboistą, pedagogiem i dyrygentem, absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi. Przez lata związany z orkiestrami Filharmonii Łódzkiej, Opery Łódzkiej, Filharmonii Narodowej. Był współzałożycielem Kwintetu Dętego Filharmonii Łódzkiej z którym występował przez 20 lat. W 1978 roku utworzył Orkiestrę Kameralną Filharmonii Łódzkiej (później jako „Rubinstein Sinfonietta”), z którą – jako jej kierownik artystyczny i dyrygent – odbył szereg zagranicznych tournées zagranicznych. W swoim dorobku artystycznym miał także liczne recitale, nagrania dokonane dla rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych oraz wytwórni filmowych. Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1960 roku jako nauczyciel gry na oboju w łódzkich szkołach muzycznych. Od 1970 roku pracował Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi (obecnie Akademia Muzyczna). Wychował wielu znakomitych oboistów. Liczne grono jego wychowanków zostało laureatami krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali. Od 1981 roku przez 25 lat pełnił funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusyjnych. Wielokrotnie zapraszano Profesora Ciepłuchę do jury krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Prowadził zajęcia z zespołami kameralnymi podczas letnich kursów muzycznych w Bayreuth, Miętnem, Dusznikach i Olsztynie. Za swą wszechstronną działalność został odznaczony Złotą Odznaką SPAM, Honorową Odznaką Miasta Łodzi, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Wyniki konkursu i szczegółowe informacje o wydarzeniu TUTAJ

Akademia Muzyczna w Łodzi

Kategoria

Muzyka

Adres

ul. Gdańska 32