Organy solo i kameralnie | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 7 =

Organy solo i kameralnie

Archikatedra w Łodzi, fot. Ixtitlo / pl.wikipedia.og

Fundacja Carpe Diem zaprasza do archikatedry łódzkiej na cykl koncertów kameralnych „Organy solo i kameralnie” (zaczynają się o godz. 19). 10 IX wystąpią Róża Lorenc – skrzypce i Wiktor Brzuchacz – organy, w programie m.in. utwory Jana Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego. 12 IX kompozycje m.in. Bacha i Domenica Cimarosy zaprezentują Magdalena Maniewska – obój i Zbigniew Gach – organy. 17 IX odbędzie się koncert krakowskiego zespołu wokalnego VoctEnsemble „9 kart z Księgi Psalmów”. Wstęp wolny.

Koncert I
10 IX, godz. 19


KONCERT KAMERALNY

Róża Lorenc – skrzypce (Warszawa)
Wiktor Brzuchacz – organy (Warszawa)

Program koncertu:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Jesus bleibet meine Freude BWV 147
Antonio Vivaldi (1678–1741) – Vedrò con mio diletto
Johann Sebastian Bach – Koncert D-dur BWV 972
I. Allegro
II. Larghetto
III. Allegro
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704) – Passacaglia „Anioł stróż”
Victor Herbert (1859–1924) – Canzonetta
Gabriel Fauré (1845–1924) – Berceuse op. 16
Camille Saint-Saëns (1835–1921) – Havaneise op. 83
(oprac. R. Lorenc / W. Brzuchacz)
Claude Balbastre (1724–1799) – Canonnade
Pablo Sarasate (1844–1908) –Playera op. 23 nr 1
Edouardo Lalo (1823–1892) – Intermezzo op.21
(oprac. R. Lorenc / W. Brzuchacz)

RÓŻA LORENC
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od najmłodszych lat jest uczestniczką i laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez znamienitych profesorów, m.in. Konstantego Andrzeja Kulkę, Jakuba Jakowicza, Tadeusza Gadzinę, Jana Staniendę, Zakhara Brona, Bernarda Le Monnier, Krzysztofa Węgrzyna, Magdalenę Rezler-Niesiołowską. Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce m.in. Warszawska Jesień, Chopin i jego Europa, Wiosna Młodych Kameralistów, a także Festival Bled oraz La Folle Journee. W latach 2014–2015 dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX jako członek Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku; w tym samym czasie sprawowała stanowisko koncertmistrza Orkiestry Hanza. W ostatnich latach poszerzała swoją wiedzę w zakresie muzyki barokowej, biorąc czynny udział w lekcjach mistrzowskich z Davidem Bellugim (Włochy), Sigiswaldem Kuijkenem (Belgia) oraz Zbigniewem Pilchem.

W latach 2015–2016 zakwalifikowana na międzynarodowe kursy muzyczne – Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, zakończonym koncertem finałowym najlepszych uczestników w Musikverein (Brahms Saal) w Wiedniu. Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” (2015–2018) na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności artystycznej i upowszechnianiu polskiej literatury muzycznej. Dysponuje szerokim repertuarem solowym i kameralnym, który każdego roku prezentuje podczas różnorodnych programów recitalowych w prestiżowych salach w Polsce i za granicą.

WIKTOR BRZUCHACZ
Od 6. roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).

W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku został przyjęty do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018).

Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym może poszczycić się występami na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech, Danii oraz w Rosji. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis”, Koncertów w ramach cyklu „Spotkaj się z Muzyką na Mazowszu” oraz dyrektorem konferencji poświęconej organom i muzyce organowej „Organum Mundi”. Jest prezesem Stowarzyszenia JAX, z którym przez ostatnie 5 lat zorganizował 45 koncertów, a liczbę odbiorców projektów ocenia się niemal na 30 000 osób (na żywo i online).

Był inicjatorem i koordynatorem odbudowy zabytkowych, 50-głosowych organów Sauera w kościele pw. Św. Stanisława BM w Sarnakach, które otrzymały w 2021 roku prestiżowy certyfikat „Cenny zabytek Mazowsza”. Był pomysłodawcą i koordynatorem budowy organów wirtualnych w Auli Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie, które służą celom edukacyjnym oraz koncertowym. Koordynował prace mające na celu sprowadzenie 30-głosowych organów piszczałkowych do Klasztoru Pokamedulskiego w Wigrach oraz prace organmistrzowsko-konserwatorskie instrumentu znajdującego się w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie.

W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi klasę organów na Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie w ramach kierunku „Edukacja muzyczna z muzyką kościelną”.
Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.


KONCERT II
12 IX, godz. 19


KONCERT KAMERALNY

Magdalena Maniewska – obój (Gdańsk)
Zbigniew Gach – organy (Słupsk)

Program koncertu:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Valet will ich dir geben BWV 736
Domenico Cimarosa (1749–1801) – Koncert na obój c-moll
I. Introduzione: Larghetto
II. Allegro
III. Siciliano
IV. Allegro
Johann Sebastian Bach – Koncert a-moll BWV 593 wg Antonio Vivaldiego
Gabriel Fauré (1845–1924) – Pavane, op.50
Erik Satie (1866–1925) – Première Gymnopédie
Stanisław Moniuszko (1819–1872) – Polonez „Pan Chorąży” z Opery „Hrabina”
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) – Sonata A-Dur, Op. 65, nr 3
I. Con moto maestoso


MAGDALENA MANIEWSKA
Oboistka, doktor sztuki. Absolwentka studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem), mistrzowskich studiów podyplomowych w klasie prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczka wielu kursów prowadzonych przez polskich i zagranicznych profesorów. Założycielka zespołu kameralnego O’Bows Quartet. Sypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka województwa pomorskiego oraz prezydenta Gdańska. Od listopada 2015 r. pracuje na stanowisku I oboistki – solistki Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

ZBIGNIEW GACH
Organista. W 2016 roku z wynikiem bardzo dobrym ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował podczas licznych koncertów w kraju – m.in. w Warszawie, Katowicach, Lublinie, Toruniu, Kazimierzu Dolnym, Legnicy, Świdnicy, Płocku, Białymstoku – oraz za granicą – m.in. w Czechach, Niemczech i we Włoszech. Brał udział w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez prof. Wolfganga Zerrera, prof. Guy Boveta oraz prof. Joachima Grubicha. Jest organizatorem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, w Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie oraz Festiwalu Kultury Ludowej i Tradycyjnej EtnoBaltica. Jest stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Słupska. Od 2018 roku pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Redzikowo.

KONCERT III
17 IX, godz. 19


KONCERT KAMERALNY

Zespół Wokalny VoctEnsemble (Kraków)

Program koncertu:
Koncert Duchowy — 9 Kart z Księgi Psalmów
Gregorio Allegri (1582–1652) – Miserere mei, Deus
Orlando di Lasso (1532–1594) – Laudate Dominum omnes gentes
Anton Bruckner (1824–1896) – Os Justi, WAB 30
Charles Villiers Stanford (1852–1924) – Beati quorum via, Op. 38, No. 3
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 225
Orlando Gibbons (1583–1625) – O clap your hands
Salomone Rossi (1570–1630) – Barukh haba beshem Adonai
Heinrich Schütz (1585–1672) – Jauchzet dem Herrn, alle Welt, SWV 36
Claudio Monteverdi (1567–1643) – Cantate Domino

VoctEnsemble
Młody zespół wokalny, założony przez Florenta de Bazelaire’a, wkroczył na krakowską scenę muzyczną z niezwykłym zapałem. Ich wykonawstwo i repertuar zachwyca zarówno estetyką, jak i duchowym przesłaniem. W prezentacjach cyklu Koncertów Duchowych VoctEnsemble czerpie inspirację z XVIII-wiecznych Concerts Spirituels, nadając im współczesny charakter. Kluczowym elementem sztuki zespołu jest dialog między epokami, który łączy różnorodne kompozycje w fascynujący muzyczny kalejdoskop, tworząc przestrzeń do głębszego zrozumienia tajemnic wiary i rzeczywistości.

Zespół VoctEnsemble konsekwentnie buduje swoją unikatową tożsamość brzmieniową, jednocześnie starannie pielęgnując jedność wewnętrzną. Dążenie do harmonii między członkami zespołu wpływa na intensywność i autentyczność ich wykonawstwa, co sprawia, że każdy koncert staje się niezapomnianym doświadczeniem dla publiczności i samych artystów.
Archikatedra w Łodzi
  • 10-09-2024 godz 19:00
  • 12-09-2024 godz 19:00
  • 17-09-2024 godz 19:00

Bilety

wstęp wolny

Kategoria

Muzyka

Adres

ul. Piotrkowska 265