RECENZJA. Szklarnia Szkoły Filmowej przy ul. Targowej w Łodzi swoją działalność rozpoczęła wystawą „Ciągłości i kolizje”. Dwa całkiem odmienne pojęcia użyte w tytule ekspozycji generują jej paradoksalny charakter.
Szklarnia Szkoły Filmowej przy ul. Targowej w Łodzi swoją
działalność rozpoczęła wystawą „Ciągłości i kolizje”. Dwa
całkiem odmienne pojęcia użyte w tytule ekspozycji generują jej
paradoksalny charakter. Oba stanowią wyraz dążenia kuratora Piotra
Kotlickiego do wskazania pewnej
sprzeczności łączącej wszystkie prace.
Jak mówi Kotlicki: Gdyby wyjąć prace studentów z
kontekstu dydaktycznego pracowni i zestawić je ze sobą wywołamy
wrażenie przypadkowości czy wręcz nieznośnego chaosu
(...). Ale każdy obraz posiada również potencjał, który
ujawnia się, gdy znajdzie się w odpowiednim sąsiedztwie. Dialogi,
więzi, przyciągające się energie bynajmniej nie należą do
ontologicznej natury obrazów, lecz powstają w głowie
wybierającego.
Pojecie ciągłości użyte w tytule wystawy odnosi się do
porządku, który uwarunkowany jest czynnikami zewnętrznymi,
niezależnymi od autorów prac. To odbiorcy nadają i systematyzują
sensy, które przekazuje dzieło. Z kolei pojęcie kolizji odnosi się
do potopu materiałów wizualnych (wszystkich prac eksponowanych),
które bez widza stanowią chaos. Ich sensy kolidują wzajemnie. Zatem
dwa pojęcia: ciągłość i kolizji wywołują rodzaj intelektualnego
oscylowania wokół jednego problemu: odbioru dzieła.
Na wystawie obrazy celowo nie zostały opatrzone tytułami, a to
wszystko po to, aby nie narzucać interpretacji widzowi.
Twórcy wykorzystali ogólne motywy z filozofii i literatury,
nawiązywali do uniwersalnych problemów. Znajdziemy tu również
odwołania do szeroko pojętej popkultury. Mnogość
zgromadzonych wątków, pozwala widzowi doświadczyć
fragmentaryczności oglądu zjawisk.
Odbiór wystawy „Ciągłość i kolizje” jest ciekawym
doświadczeniem. Mobilizuje ona zmysły i uczucia. Zachęca do
sprostania wyzwaniu, jakie niesie kolizja, chaos obrazów. Budzi w
odbiorcy świadomość, że to ja-widz stoję przed wyborem konstrukcji
porządkującej kolizje.
Wystawa czynna do 9
listopada 2014.