Hipnagogiczne wizje – surrealizm Zbigniewa Olszyny | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego

Hipnagogiczne wizje – surrealizm Zbigniewa Olszyny

My i oni, 120x100 cm, 2021 r.

RECENZJA. „Hipnagogi” Zbigniewa Olszyny to przedstawienia z pogranicza jawy i snu, gdzie fantasmagoryczne przestrzenie wypełnione są formami, które wymykają się jednoznacznemu określeniu. W surrealistycznych kompozycjach artysta bada kontrasty, wzajemne ścieranie się materii i natury poszczególnych elementów obrazu. Pisze Maria Mażewska.

Za punkt wyjścia dla swojej twórczości artysta uważa tytułowe hipnagogiczne obrazy – tzn. wizje pojawiające się w umyśle człowieka w krótkim okresie między czuwaniem a snem, w tzw. przedśnie. Przybierają one postać omamów doświadczanych przez zasypiającego na różnych płaszczyznach – dotykowej, wzrokowej, słuchowej, a nawet węchowej. Ich wizualną treść stanowią często abstrakcyjne formy, geometryczne i organiczne kształty o jaskrawej kolorystyce, którym towarzyszą nietypowe rozbłyski światła.

Artysta zestawia na płótnach dwa odrębne światy – realistyczne przedmioty, ukazane niekiedy z niemal fotograficzną precyzją i elementy wprost z sennych wizji, ulegające zniekształceniu i transformacji. Na obrazach Olszyny pojawiają się często elementy charakterystyczne dla twórczości innych surrealistów, np. amorficzne ciała w jaskrawych kolorach. Kształtem zbliżone są do form charakterystycznych dla cieczy, ale zdają się być zastygłe w ruchu. Na pierwszy rzut oka przywodzą mi na myśl twory obecne na płótnach Joana Miró czy Yves’a Tanguya. Ze względu na swój intrygująco organiczny wygląd i opływowe, wygładzone powierzchnie cechują się dużą dozą erotyki, co również jest charakterystyczne dla estetyki surrealizmu.

Proces twórczy Zbigniewa Olszyny polega na badaniu podświadomości: „Tworząc swoje kompozycje podskórnie czuję, co jest dla mnie istotne w danym momencie, dlatego podczas pracy nad obrazem polegam na swojej intuicji, ale staram się być uważny na każdą ulotną myśl, która nierzadko staje się ziarnem kiełkującym w coś większego” –  pisze artysta w tekście zapowiadającym wystawę.

Prezentowane na wystawie w galerii Art Hub Rydzowa prace wskazują na zainteresowanie artysty współistnieniem materii stałej i nieożywionej oraz tej żywej, o charakterze bardziej efemerycznym. Malarz bawi się tymi kontrastami np. przedstawiając powierzchnię drewnianych schodów, która, z pozoru „martwa”, zdaje się trwać w ciągłym ruchu za sprawą obecnych na deskach słojów przybierających różnorakie kształty. Dalej na tle schodów artysta umieścił cień, z natury ulotny i nieuchwytny, lecz na płótnie Olszyny przytwierdzony do drewna gwoździami i zniewolony.

Często powracającym motywem tej twórczości jest konstrukcja przypominająca labirynt zbudowany ze stalowych bądź szklanych rurek i tuneli, w których płynie kolorowa ciecz. Na wystawie zobaczyć można przykład: „Mały talizman” przedstawia realistycznie ukazane jabłka będące częścią większego mechanizmu – z owoców wychodzą przypominające wyposażenie laboratorium chemicznego szklane rurki, z których bucha para bądź dym. Odnoszę wrażenie, że artysta niekiedy „puszcza oko” w stronę widza – usytuowana obok jabłka szklana fajka jest bowiem w moim mniemaniu ewidentnym nawiązaniem do słynnej nie-fajki René Magritte’a („Ceci n’est pas une pipe”). Być może, umiejscawiając ją na płótnie, Olszyna chce sprawdzić naszą spostrzegawczość.

Artysta, bazując na złudzeniach optycznych i grze skojarzeń, bawi się podobieństwami i dwuznacznością materii. Na wystawie można znaleźć m.in. fruwającą na wietrze niebieską wstążkę ukazaną na tle wzburzonego morza, którą autor, myląc widza, sprytnie przemienia w dwugłowego, wijącego się węża.
Olszyna w iście surrealistycznej konwencji sytuuje bohaterów swoich płócien w procesie ciągłej transformacji i igra z logicznym porządkiem rzeczy, łącząc skrajnie nieprzystające do siebie rzeczywistości. „Hipnagogi” to okazja do doświadczenia odrealnionego, ale też zachęta do szukania nowych tropów i rozwiązywania zagadek, które autor umieścił na płótnach. „Kiedy oglądasz gotowe dzieło, ono również na Ciebie ‘patrzy’, nawiązujecie kontakt i to Ty jesteś w centrum uwagi. Bądź czujny!” – ostrzega malarz.

Maria Mażewska


„Hipnagogi” – wystawa malarstwa Zbigniewa Olszyny, Art Hub Rydzowa, czynna do 2 września 2022
Art Hub

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, ul. Rydzowa 10

Kontakt

Galeria na targowisku Teofilów
tel. 667 009 204
Wystawy można oglądać po uzgodnieniu telefonicznym

Nasz serwis internetowy używa plików cookies w celach określonych w Polityce prywatności. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że zostaną one zapisane i przechowywane w pamięci urządzenia za pośrednictwem którego korzystasz z Internetu i będą używane przez nasz serwis w celach określonych powyżej. Jeżeli nie chcesz żeby pliki cookies były zapisywane w pamięci i używane przez nasz serwis, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Akceptuję powyższe