RECENZJA. Na korytarzach Akademii Sztuk Pięknych można oglądać dzieła, które powstały w czasie pierwszej sesji trwających właśnie Międzynarodowych Letnich Kursów – Grafika i Tkanina Artystyczna. Od razu widać, że nie biorą w nich udziału amatorzy - jest wiele prac ciekawych, na wysokim poziomie.
Na korytarzach piątego piętra głównego budynku Akademii Sztuk
Pięknych można oglądać dzieła, które powstały w czasie pierwszej
sesji trwających właśnie Międzynarodowych Letnich Kursów – Grafika
i Tkanina Artystyczna (PATA).
W kursach, które rozpoczęły się 17 lipca i trwają do 15
sierpnia, bierze udział 66 osób (rok temu, do pierwszej edycji
zgłosiło się 25 osób) z całego świata, m.in. z Włoch, Niemiec,
Kanady, Chin, USA, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii,
Luksemburga, Norwegii, Islandii. Oczywiście są i Polacy. To twórcy
w różnym wieku.
Pomysłodawcą kursów był Guliano Santini, dyrektor
Międzynarodowego Centrum Sztuki KAUS Urbino we Włoszech, z którym
łódzka uczelnia współpracuje od dawna i które jest
współorganizatorem letnich kursów.
Kursanci uczą się tradycyjnych technik graficznych w
połączeniu z innowacyjnymi technologiami opracowanymi przez
uznanych artystów, m.in. wykładowców ASP w Łodzi. Poznają też
sekrety tkaniny artystycznej. Prowadzący profesorzy to: grafika -
Dariusz Kaca, Krzysztof Wawrzyniak, Witold Warzywoda, Sławomir
Ćwiek, José Manuel Guillén Ramón z politechniki w Walencji, tkanina
- Zygmunt Łukasiewicz, Krystyna Czajkowska i Wendy Weiss z
University of Nebraska-Lincoln w USA.
Uczestnicy mają dostęp do świetnie wyposażonych pracowni
Katedry Grafiki Warsztatowej, Katedry Tkaniny oraz Katedry Druku na
Tkaninie.
Na wystawie oglądamy efekty intensywnej dwutygodniowej pracy.
Przeważają grafiki i to one są na wyższym artystycznym poziomie,
ale jeden z czterech korytarzy tworzących kwadrat wypełniony jest
tkaniną i także tutaj znalazły się interesujące dzieła. Choćby
niebieskie obiekty z filcu autorstwa Annie Veldkamp czy nadruki na
tkaninie: uabstrakcyjnione kwiaty Beaty Wielgos-Dunikowskiej i
kruki Marty Fofi na biało-różowo-szarym tle.
Jeśli chodzi o prace graficzne, to właściwie większość jest
ciekawa. Reprezentują różne formy obrazowania, różne tematy i
rodzaje wrażliwości. Są i grafiki przedstawiające, i abstrakcyjne,
i wyraziste, i subtelne. Kolorowe i czarno-białe. Litografie,
serigrafie, intaglio...
Przeważają płaskie obrazy, ale niektórzy w technice graficznej
wykonali przestrzenne obiekty, jak Flavia Bognuda, której
uabstrakcyjnione ryby wiszą na drucikach przymocowanych u sufitu
oraz Antonella Cuzzocrea i Daphne Barret Rossi, które prezentują
książki artystyczne (ta w wykonaniu Daphne Barret Rossi przyciąga
wzrok mocnymi kolorami i wizerunkami "łódzkich" krasnali
przybramnych - na jej grafikach z zeszłego roku były one głównymi
bohaterami, teraz stoją na straży bawiących się ludzi).
- Jesteście zmęczeni, ale mam nadzieję, że szczęśliwi
- do uczestników kursów mówił podczas wernisażu połączonego z
wręczeniem dyplomów Guliano Santini.
4 sierpnia rusza kolejna seria kursów, tym razem prowadzonych przez
profesorów z zagranicy: "Ryt w tekturze - technika addytywna i
subtraktywna" (José Manuel Guillén Ramón) i "Farbowanie i tworzenie
wzoru za pomocą barwników naturalnych w procesie tkania ikatu
osnowowego" (Wendy Weiss). Prace, które powstaną, można będzie
oglądać od 15 sierpnia w tym samym miejscu.
Wystawa czynna do 5 sierpnia 2014.