Strzemiński: Co ze sztuką w izolacji? [RECENZJA] | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 4 =

Strzemiński: Co ze sztuką w izolacji? [RECENZJA]

Tryptyk Kaliny Kazimierczak, fot. ATN

RECENZJA. Pandemia poczyniła szkody w edukacji, także tej artystycznej. Ciężko nauczyć się warsztatu grafika czy malarza za pośrednictwem sieci, być może też nauka online działa demotywująco. Jakby nie było, do tegorocznego Konkursu Strzemińskiego – Sztuki Piękne zgłosiło się mniej studentów niż zwykle. I dlatego przeważały tu, niestety, prace niedojrzałe, niedomyślane. Ale oczywiście znalazły się i wartościowe propozycje. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Akademia Sztuk Pięknych robi, co może, udostępniając studentom np. prasy drukarskie (na zapisy), by mogli tworzyć, ale korekty prac muszą odbywać się online. A rozmowy przez monitor to nie to samo co bezpośredni kontakt z nauczycielem i innymi studentami. Odpada wzajemna artystyczna stymulacja, niemożliwe jest reagowanie na bieżąco. Efekty nauczania w pandemii można było oglądać na dorocznej wystawie Konkursu Strzemińskiego – Sztuki Piękne w przestrzeniach uczelni. Zgłosiło się około stu osób z różnych roczników. Choć tematyka pandemii: sposoby jej przeżywania, doświadczenie izolacji, ograniczenia, strachu, ale też przewidywania przyszłości po koronawirusie zdaje się być oczywista dla artystycznych rozważań, to podjęło ją zaledwie kilkoro studentów…

Spośród młodych twórców, których prace były (słusznie) nagradzane już w poprzednich edycjach konkursu, wymienię Polę Piestrzeniewicz (abstrakcyjna instalacja graficzno-rzeźbiarska), Michała Wasiaka (intrygujące grafiki) czy Viktorię Górko (długi fryz z malutkich, przeważnie czarno-białych obrazów, będących zapisem dojrzewania w czasie izolacji). Z pozostałych moją uwagę zwróciła szczególnie Jessica Rossolini, która tworzy w ramach różnych dziedzin sztuki, realizując choćby działania w przestrzeni publicznej (artystka pokrywa farbą porzucone, nieprzydatne odpady, np. ułamki cegieł, a następnie odbija ich kształty na papierze). Ujmujący jest zwłaszcza cykl jej surrealnych, wściekle kolorowych obrazów m.in. ze zwierzętami wśród fabrycznej czy miejskiej zabudowy. W propozycji Kaliny Kazimierczak bardzo interesujące są już same czarno-białe obrazy w formie tryptyku, gdzie trzy osobne płótna tworzą całość (scenkę w pomieszczeniu) – a w dodatku młoda artystka zaprosiła do współudziału widzów: na jednym z płócien namalowała tablicę, po której można rysować kredą (niektórzy zrozumieli, że można rysować po całym tryptyku, co psuje jego czystą formę). Wzrok przyciągają też trzy duże obrazy Katarzyny Zaremby z uabstrakcyjnionymi wnętrzami pokoi.

Piękne, dopracowane czarno-białe rysunki z ptakami w roli głównej stworzyła Alina Marchuk. Ciekawe są – jako cykl – czarno-białe, surowe grafiki Dominiki Szoplik, ułożone w rodzaj instalacji, która dotyczy… projektowania opakowań. Spośród prac wideo urzekła mnie skromna, ale przykuwająca uwagę animacja Tomasza Jeziorskiego „Dziura”, w której pojawiającym się na bieżąco białym rysunkom na czarnym tle towarzyszy opowieść snuta przez autora – o różnie rozumianej dziurze (bywa wiadomym łódzkim tunelem albo wgłębieniem na działce, które we śnie przekształca się w tunel). Sympatyczny jest cykl okrągłych haftów Marleny Wiśniewskiej, odzwierciedlających ludzkie tęczówki.

Ale najważniejsze – nagrodę „Kalejdoskopu” postanowiłam przyznać Karolinie Kruk z IV roku za cykl metaforycznych obrazów „Kobieta zmienną jest” o mocnych kolorach i formach, z dominującymi postaciami kobiecymi umieszczonymi pośród przyrody (w trawie, kwiatach, wśród krzewów). Jedna z postaci ma niebieską skórę, inna czerwone włosy, a fryzura kolejnej współtworzy pejzaż dookoła. Artystka wiąże kobiecość i przypisywaną jej „niestabilność” ze zmianami pór roku i metamorfozami natury. Twarze kobiet intrygują – zwłaszcza te o wyrazistych oczach. Niespecjalnie podoba mi się pierwsza praca z cyklu („Zima”), ale cztery pozostałe („Lato”, „Wiosna”, „Koniec lata”, „Jesień”) są naprawdę udane – dobór form, kolorów i kompozycja budują zarazem poetycki klimat i konkretność, materialność przedstawienia. Widać tu inspirację malarstwem Zbigniewa Nowickiego, prowadzącego pracownię, w której powstały – w odwadze sięgania po estetykę snu, czerpaniu z podświadomości.  

Aleksandra Talaga-Nowacka


Ogłoszenie laureatów nagród miało się odbyć podczas otwarcia wystawy laureatów XXXVIII Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne w Ośrodku Propagandy Sztuki, jednak po ogłoszeniu lockdownu stało się to niemożliwe. Podobnie jak obejrzenie samej wystawy (trwa do 25 IV - a właśnie do tego dnia przedłużono lockdown).
Relacja fotograficzna oraz film z wystawy zostaną udostępnione na profilu Fb ASP oraz na stronie uczelni.



Wyniki 38. edycji Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne 2021:

Grand Prix otrzymał Wojciech Kamerys
Nagrodzone prace:
Książka fotograficzna „Stany zawieszenia” zrealizowana w pracowni Dokumentu Fotograficznego dr hab. Macieja Rawluka
Cykl fotografii wielkoformatowych “Returns” powstałych w Pracowni Obrazowania Fotograficznego dr hab. Marka Domańskiego. Siedem odbitek ciemniowych o wymiarach 50x70 cm.

Wojciech Kamerys (ur. 1994 r,) – student specjalności Fotografia i Multimedia, Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Działania artystyczne oparte na fotografii, w połączeniu z innymi mediami. Uczestnik wielu wystaw w Łodzi, Gdyni i Bydgoszczy. Współpracuje z Akademią Muzyczną oraz Szkołą Filmową w Łodzi. Poruszają tematy relacji człowieka i architektury, funkcji światła i cienia w klasycznej fotografii srebrowej.
Wraz z Janem Kazimierzem Barnasiem, współzałożyciel niezależnej wytwórni filmowej BRAVE BOY STUDIO, która może się poszczycić współpracą z klientami min. z Polski, Czech, Francji i Izraela. Jednocześnie młodzi twórcy są rezydentami łódzkiego Art_Inkubatora.

Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego zdobył Jan Kazimierz Barnaś
Nagrodzona praca:
Film krótkometrażowy “U podnóża świętej góry Peko” zrealizowany w Pracowni Obrazowania Fotograficznego dr hab. Marka Domańskiego.

"U podnóża świętej góry Peko" - eksperymentalny film krótkometrażowy zrealizowany na taśmie 35mm. Trawiony chemicznie oraz przecierany mechanicznie. Montaż analogowy na stole montażowym. Finalny plik został zdigitalizowany z taśmy 35mm. Muzyka oraz udźwiękowienie zrealizowane przez autora. Film był dyplomem w pracowni Obrazowania Fotograficznego profesora Marka Domańskiego. Praca opowiada o mitycznym narodzie Seto oraz ich rytuałach
zawierzenia ziem Peko. ( SETOMAA, Estonia 2020).

Jan Kazimierz Barnaś (ur. 1991 r. w Sandomierzu, teraz na stałe związany z Łodzią) – student Wydziału Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi w specjalności Fotografia i Multimedia. W swoich pracach bardzo często podejmuje temat destrukcji obrazu fotograficznego. Poza fotografią jego głównym zainteresowaniem jest film i sztuka video. Jako autor zdjęć filmowych na swoim koncie ma kilkanaście etiud, video-artów, animacji, teledysków, a także formy długometrażowe.
Wraz z Wojciechem Kamerysem, współzałożyciel niezależnej wytwórni filmowej BRAVE BOY STUDIO, która może się poszczycić współpracą z klientami min. z Polski, Czech, Francji i Izraela. Jednocześnie młodzi twórcy są rezydentami łódzkiego Art_Inkubatora.

II nagrodę regulaminową zdobył Łukasz Olejniczak
Nagrodzona praca:
Cykl prac malarskich „Poczet”
Łukasz Olejniczak – student Instytutu Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych, ASP w Łodzi w Pracowni Praktyki i Teorii Koloru dr Przemysława Wachowskiego.

Nagrodę Rektora ASP w Łodzi zdobyła Ida Stańczyk
Nagrodzona praca:
Cykl malarski „Melancholia” zrealizowany w Pracowni Malarstwa Klasycznego prof. Tomasza Chojnackiego.
Prace z serii „Melancholia”:
- praca malarska ”Melancholia I”, 2021, 200x250 cm (poziom), obraz olejny na płótnie
- praca malarska „Melancholia II”, 2021, 200x250 cm (poziom), obraz olejny na płótnie
Ida Stańczyk – studentka Instytutu Grafiki i Malarstwa, projektantka, malarka, rysowniczka. Eksperymentuje artystycznie od najmłodszych lat. Aktualnie jest studentką piątego roku projektowania graficznego na Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. W dyplomowej Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej i Mediów Cyfrowych skupia się na zagadnieniu typografii w książce, magazynie i plakacie korzystając z osiągnięć nurtu awangardy –
szczególnie tej łódzkiej. „Kolekcjonuje litery” fotografując łódzkie szyldy, stare reklamy i ogłoszenia domowej roboty. Zawsze poszukuje. Swoją edukację uzupełnia o klasyczne malarstwo wielkoformatowe i eksperymentalny, ekspresyjny rysunek postaci.

Wyróżnienia honorowe Jury otrzymali:

Agnieszka Godlewska za pracę pod tytułem “Biopróbnik”, która powstała w Pracowni Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej dr Aleksandry Ignasiak.
Agnieszka Godlewska jest studentką III roku Instytutu Tkaniny i Ubioru w pracowni Mediów Dekoracji Tkanin, Tkaniny Unikatowej oraz Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej.

Tomasz Jeziorski za pracę wideo pod tytułem “Dziura”, zrealizowaną w Pracowni Działań Fotograficznych dr Dominki Sadowskiej.
Tomasz Jeziorski jest studentem II roku studiów magisterskich w Instytucie Fotografii i Multimediów.

Fundatorzy wyróżnili nagrodami następujące osoby:
1. Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki otrzymała Marta Chrobak
2. Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki otrzymała Martyną Łuszczyńska
3. Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki otrzymała Małgorzata Wrońska
4. Nagrodę Miesięcznika Kalejdoskop otrzymała Karolina Kruk
5. Nagrodę Muzeum Miasta Łodzi otrzymała Kinga Stec
6. Nagrodę Muzeum Miasta Łodzi otrzymała Jessica Rossolini
7. Nagrodę Galerii AMCOR otrzymał Michał Wasiak
8. Nagrodę Łódzkiego Domu Kultury otrzymał Jan Kazimierz Barnaś
9. Nagrodę Łódzkiego Domu Kultury otrzymał Wojciech Kamerys
10. Nagrodę Muzeum Sztuki w Łodzi otrzymała Julia Szwed
11. Nagrodę Stowarzyszenia EL ART i Rynku Sztuki Sp. z o. o. otrzymała Paulina Grzelińska
12. Nagrodę Stowarzyszenia EL ART i Rynku Sztuki Sp. z o. o. otrzymała Katarzyna Glińska
13. Nagrodę Poster-Club otrzymała Idą Stańczyk
14. Nagrodę Domu Literatury otrzymała Wiktoria Górko
15. Nagrodę Domu Literatury otrzymała Martyna Łuszczyńska
16. Nagrodę Domu Literatury otrzymał Michał Wasiak
17. Nagrodę Muzeum w Łęczycy otrzymała Jagoda Staniszewska
18. Nagrodę Book Art Museum otrzymał Jonatan Jurkowski
19. Nagrodę Book Art Museum otrzymał Michał Wasiak
20.Nagrodę Galerii Wschodnia otrzymał Jan Kazimierz Barnaś
21. Nagrodę Poleskiego Ośrodka Sztuki otrzymała Marianna Kraska
22.Nagrodę Galerii Punkt Odbioru Sztuki otrzymała Natalia Głąb
23.Nagrodę Galerii Punkt Odbioru Sztuki otrzymał Maciej Szynwelski
24.Nagrodę Fundacji Kultury i Biznesu otrzymała Sandra Stojańska
25.Nagrodę Fundacji Kultury i Biznesu otrzymała Weronika Filipczak

Komisarz 38. Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne 2021: dr Oskar Gorzkiewicz.
Podkomisarze Konkursu: mgr Izabela Krześlak, mgr Maria Krasnodębska, mgr Dominika Walczak, dr Damian Idzikowski, dr Daniel Baum

Projekt identyfikacji wizualnej Konkursu: dr Izabela Jurczyk.

Kategoria

Sztuka