Emocje w małej obsadzie | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 2 =

Emocje w małej obsadzie

Krzysztof Wawrzyniak

NASZ PATRONAT. Nurt offowy przygląda się relacjom międzyludzkim, pokazuje wachlarz emocji, daje możliwość skupienia się na środkach aktorskiego wyrazu. Nie ma tu efektownych scen zbiorowych, spektakularnej choreografii, na scenie nie ląduje helikopter – mówi Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny Festiwalu OFF-Północna, w rozmowie z Magdaleną Sasin. 
Magdalena Sasin: Myśl przewodnia tegorocznego festiwalu to „Bądź sobą – mimo wszystko”.

Krzysztof Wawrzyniak: W minionym systemie „wychodzenie przed orkiestrę” było źle widziane. To w Polakach pozostało. Wszystko, co nietypowe, należy piętnować. I tego dotyczy każda ze sztuk tej edycji festiwalu. „Dziwaczki” odnoszą się do tego, jak współcześni ludzie odnajdują się w kontakcie ze śmiercią. Aspekt zderzenia oczekiwań własnych i otoczenia porusza „Złota rybka przed 40-tką”. „Uwaga! Tu obywatelka” to piosenki Grzegorza Ciechowskiego i Kory Jackowskiej oraz utwory Karoliny Micuły, mówiące o zderzeniu z rzeczywistością polityczną i społeczną. Podobne treści niosą piosenki z repertuaru zespołów Perfect i Lady Pank w recitalu Marcina Januszkiewicza. Grupa Potem-O-Tem w spektaklu „20 lexusów na czwartek” dokumentuje zagubienie jednostki we współczesnym świecie. Punktem wyjścia muzodramu „Kobieta, która wpadała na drzwi” była płyta Sinéad O’Connor „Universal Mother”. Do jej piosenek w polskim przekładzie dodano prozę i powstała historia 40-letniej kobiety, która całe dorosłe życie spędziła w patologicznym związku. Spektakl „Wesołe miasteczko” oparty jest na ostatnich tekstach Agnieszki Osieckiej, która w piękny sposób  pokazuje, jak Polacy odnajdywali się w rzeczywistości postkomunistycznej. „Musical dla wymagających” to koncert w wykonaniu Joanny Gorzały i Macieja Pawlaka. To młodzi ludzie, którzy już zdążyli wiele osiągnąć na scenie. „Bądź sobą” dla artystów oznacza: nie ulegaj temu, że ludzie lubią to, co już znają. Na tym festiwalu mówię im: zaśpiewaj recital swoich marzeń. Chcemy zaproponować widzom coś nowego.

Dlaczego organizują państwo ten festiwal?

W Polsce jest mnóstwo profesjonalnych grup offowych,które z powodu finansów mają problem z wejściem na zawodową scenę. W teatrze muzycznym zdobycie środków na offowe produkcje jest łatwiejsze – przebojowe musicale w repertuarze gwarantują solidne i stałe wpływy. Czy łódzka publiczność ma nie znać bardziej niszowych tytułów? Poza tym w Łodzi nikt nie zagospodarował piosenki aktorskiej. To polski gatunek – trudno wytłumaczyć Anglikowi, Włochowi czy Francuzowi, na czym on polega. Czy definiujące jest to, że śpiewa aktor? Czy piosenka aktorska to element warsztatu? A może oddzielny gatunek performatywny? Jerzy Satanowski uważa, że w piosence aktorskiej melodia to asfalt, po którym jedziemy, a ważniejszy jest krajobraz dookoła. Krystyna Janda, że to trzyminutowa rola, interpretowana dodatkowo za pomocą rytmu i nut. Młode pokolenie podchodzi do piosenki aktorskiej bez ograniczeń, nie przejmuje się tradycją wykonawczą ani znanymi sposobami aranżacji, korzysta z elektroniki, nowatorsko używa kostiumów. 

Jak radzi sobie nurt offowy w Polsce?

Na West Endzie czy Broadwayu repertuar musicalowy się zmienia, do głównego nurtu trafiają nowe sztuki, jak „Hadestown”, „The Color Purple”. Te spektakle są w Polsce mało znane i trzeba traktować je, paradoksalnie, jako nurt off. W Teatrze „Ciotka Karola” Władysława Szpilmana, „Księżycowy poemat” Henryka Czyża, „Kariera Nikodema Dyzmy” Andrzeja Hundziaka, „Machiavelli” Jerzego Wasowskiego, a w latach 60. – musical „Ziemia obiecana” Piotra Marczewskiego.[…]

Rozmawiała Magdalena Sasin

Ze względu na pandemię koronawirusa Festiwal OFF - Północna został przeniesiony, odbędzie się za rok. Teraz online prezentowane będą spektakle z poprzednich edycji.

https://www.offpolnocna.com/

- - - - -
Cały tekst do przeczytania w "Kalejdoskopie" 04/20, w dodatku specjalnym "75 lat Teatru Muzycznego", do kupienia w Łódzkim Domu Kultury (w czasie kwarantanny instytucja pozostaje zamknięta dla gości), punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press w salonach empik i łódzkiej Księgarni Ossolineum (Piotrkowska 181). A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu): TUTAJ bądź w prenumeracie redakcyjnej TUTAJ

Możecie też słuchać naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich, z Łodzią i regionem związanych na platformie "Kalejdoskop NaGłos": TUTAJ

Kategoria

Teatr