Nowi rezydenci w Fabryce Sztuki | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 6 =

Nowi rezydenci w Fabryce Sztuki

Zuzanna Kasprzyk-Molenda

Taneczny spektakl „Everything Not Saved Will Be Lost” Zuzanny Kasprzyk-Molendy oraz przedstawienie „The Chairs” Adama Kuzy zwyciężyły w tegorocznej edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny”. Dzięki wsparciu Fabryki Sztuki w ramach programu Przestrzenie Sztuki rezydenci będą mieli możliwość realizacji swoich artystycznych wizji. Premiery spektakli zaplanowano na jesień tego roku.
Zwycięskie projekty teatralne wyłoniono spośród kilkudziesięciu zgłoszeń z Łodzi i regionu łódzkiego. „Szklarnia – Inkubator Teatralny” to projekt wspierający rozwój młodych i niezależnych twórców oraz zespołów teatralnych z regionu łódzkiego. Inicjatywa daje szansę na rozwinięcie i realizację autorskich pomysłów teatralnych poprzez zapewnienie rezydencji, czyli wsparcie finansowe, merytoryczne oraz dostęp do przestrzeni do pracy twórczej. Co roku wyłaniane są najciekawsze projekty, których autorzy otrzymują możliwość pełnej realizacji i prezentacji przed publicznością. 

– Zauważamy z satysfakcją, że tegoroczne propozycje podejmowały szeroką tematykę: polityczną, egzystencjalną i społeczną. Twórców i twórczynie interesowały kwestie takie jak: odmienność, tolerancja, ekologia czy marzenia senne. Cieszy duża różnorodność inspiracji proponowanych przez zgłaszających. Była to zarówno klasyka literatury (nie tylko dramatycznej), własne próby literackie, opracowania w duchu teatru faktu, czy praca badawcza i autoetnograficzna – mówi Wiktor Moraczewski, kurator i koordynator programu Przestrzenie Sztuki.

Pierwszą laureatką tegorocznej edycji konkursu jest tancerka i choreografka Zuzanna Kasprzyk-Molenda. Komisję konkursową przekonał jej projekt „Everything Not Saved Will Be Lost”. Nadrzędnym tematem spektaklu jest pamięć, przechowywanie informacji, a także podejmowanie wysiłku ocalenia zasobów. Źródłem inspiracji dla artystki jest kultowe i kanoniczne solo napisane dla Anny Pawłowej „Umierający łabędź” w widowisku baletowym „Karnawał zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa oraz gry Nintendo. Autorka projektu chce zderzyć w swojej pracy klasyczny, mocno skodyfikowany taniec ze współczesnymi metodami pracy z ciałem – stojącymi na przeciwnym biegunie myślenia o ruchu technikami somatycznymi.

Drugi zwycięski projekt to „The Chairs”, według koncepcji tancerza i choreografa Adama Kuzy. Spektakl porusza niezwykle aktualny i istotny temat – relacje międzyludzkie w dobie cyfrowej. W obliczu rosnącej popularności aplikacji randkowych i cyfrowych form komunikacji pytanie o to, czy prawdziwa bliskość i
intymność mogą być zbudowane tylko na podstawie wirtualnych interakcji, jest bardzo ważne. Spektakl chce badać, jak współczesne technologie wpływają na nasze postrzeganie relacji, oferując głęboką refleksję nad wartościami, które w dzisiejszych czasach są często pomijane. Twórca przedstawienia skutecznie połączył różne formy ekspresji artystycznej, takie jak taniec współczesny, kontakt improwizacja, improwizacja oraz praca z głosem.

– Do konkursu zgłasza się coraz więcej twórców profesjonalnych (absolwentów bądź studentów uczelni artystycznych), jednak jest on nieustannie otwarty na propozycje grup amatorskich czy animatorów społeczności lokalnych. Z zaciekawieniem przyjmujemy propozycje od twórców i twórczyń nie zajmujących się na co dzień teatrem, ze smutkiem zaś spadek liczby projektów partycypacyjnych i edukacyjnych. Tegoroczna komisja konkursowa zwraca uwagę na wyjątkowo silną reprezentację środowiska teatru tańca, co zresztą znalazło odbicie w jej rozstrzygnięciach – dodaje Wiktor Moraczewski.

Każdy z rezydentów otrzyma na realizację projektu 20 000 złotych oraz wsparcie merytoryczne, warsztatowe, techniczne, promocyjne oraz organizacyjne i administracyjne. Każdy z zespołów otrzyma także możliwość profesjonalnej rejestracji spektaklu, wykonane zostaną zdjęcia, plakat, które dadzą możliwość dalszej eksploatacji i promocji spektaklu. Premiery rezydentów odbędą się w październiku i listopadzie. Adam Kuza zaprezentuje swój spektakl na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, a Zuzanna Kasprzyk-Molenda na scenie partnerskiej – sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pokaz premierowy spektaklu Kasprzyk-Molendy odbędzie się także w Bełchatowie.

Tekst i zdjęcia: materiały organizatora

Kategoria

Teatr