Rodowicz Człowiekiem Teatru 2019 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego

Rodowicz Człowiekiem Teatru 2019

Fot. Pola Amber

Tomasz Rodowicz, reżyser, aktor, muzyk, współtwórca i szef Teatru Chorea odebrał Nagrodę im. Zygmunta Hübnera "Człowiek Teatru 2019". W minionych latach uhonorowaną nią m.in. Jacka Głomba, Jerzego Trelę, Jana Englerta, Annę Augustynowicz. Rodowicz jest w tym gronie pierwszym artystą spoza głównego, instytucjonalnego nurtu.
Uroczystość odbyła się w poniedziałek 25 marca w Teatrze Powszechnym im. Hübnera w Warszawie, nagrodę przyznaje kapitułą Fundacji Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera, a jej współfundatorem po raz pierwszy był ZAiKS. Tomasz Rodowicz jest dyrektorem artystycznym Teatru CHOREA, aktorem, reżyserem, muzykiem i pedagogiem, wykładowcą akademickim w dziedzinie teatru. Związany przez lata z ośrodkiem Gardzienice, współpracujący w ostatnim okresie życia i twórczości z Jerzym Grotowskim, jest uważany za jednego czołowych, wybitnych twórcą polskiego teatru alternatywnego. W 2004 roku wraz Dorotą Porowską i Elżbietą Rojek założył Stowarzyszenie Teatralne Chorea, będące ośrodkiem artystyczno-dydaktycznym, a na jego siedzibę wybrano Łódź. 

- Rodowicz to człowiek czynu i człowiek pracy. Szuka nowych języków, nowych ludzkich konfiguracji, nowych tematów i tekstów. Wchodzi z projektu w projekt, zupełnie jakby nie potrafił wytrzymywać dłuższej przerwy w tworzeniu czegoś. I do tego ta czułość w stosunku do ludzi, otwartość i ciekawość sprawiają, że Tomkowi Rodowiczowi udało się z Choreą zrobić rzecz niemożliwą. Prowadzi autorski zespół oparty na wypracowanym przez lata treningu autorskim, zespół odnoszący sukcesy i w Polsce, i poza granicami - mówił w laudacji Jacek Głomb, dyrektor Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, członek kapituły Nagrody i jej zeszłoroczny laureat.

Odbierając rzeźbę dłuta Jana Wojciechowskiego (przedstawia on twarz-maskę Zygmunta Hübnera), Rodowicz sam przyznał, że jest pierwszym laureatem nagrody spoza głównego, instytucjonalnego nurtu teatru. Dystansując się nieco od samego systemu naród, nadmienił, że łatwiej będzie mu udźwignąć nagrodę imienia tak ważnego twórcy teatru, jeśli uzna to za rodzaj wyzwania lub zadanie. - Chciałbym, by polegało ono na tym, żeby budować mosty, żeby tworzyć połączenie między teatrem zawodowym a niezależnym, nieoficjalnym - dodał. I wyraził nadzieję, że teatr zawsze będzie miejscem spotkania żywego człowieka z drugim żywym człowiekiem, czym nawiązał do wątków rozwoju nowoczesnej technologii i sztucznej inteligencji, z których powstał spektakl "2.0.4.5 Miniopera metafizyczna".

Nagroda przyznawana jest corocznie Człowiekowi Teatru za działalność zgodną z myślą i działaniem Zygmunta Hübnera, aktora, reżysera, pedagoga, dyrektora teatrów. Za jej tegoroczny finansowy wymiar odpowiadało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, a mecenasem wydarzenia było miasto st. Warszawa. 

Nagroda ma na celu:
- promować ludzi, podejmujących dzieło Zygmunta Hübnera, które realizował jako Dyrektor, Artysta i Autor,
- zwrócić społeczną uwagę - dyrektorów, urzędników, samorządowców, menadżerów kultury teatralnej - na trud organizowania działań teatralnych w duchu myśli obywatelskiej,
- przywrócić sens pojęciu sukcesu artystycznego i kariery artystycznej, opartych na artyzmie i sztuce, pojętej jako misja społeczna, kształtująca wrażliwość widzów, tworząca społeczną świadomość i tożsamość,
- propagować kryteria oceny pozycji artysty, mierzonej rzeczywistymi dokonaniami w sferze twórczości,
- promować wartości, którym przez całe życie wierny był Patron Fundacji tj. zawodową rzetelność, uczciwość, dobrze pojętą pracowitość, globalne spojrzenie na teatr, obywatelską odpowiedzialność, wszechstronność w działaniu na gruncie teatralnym,
- wyróżniać ludzi wszechstronnych, których praca przyczynia się do rozwoju/ewolucji teatru, a także do poszerzenia wiedzy na jego temat, wizjonerów teatru, ludzi dla których teatr jest sensem życia, którzy są autorytetami w jego dziedzinie.


Cieszymy się, że w ostatnich miesiącach Tomasz Rodowicz pojawiał się także jako autor na naszych łamach (numery 11/2017, 12/2017, 10/2018 do odnalezienia w naszym ARCHIWUM). Z kolei o pracy Teatru Chorea i Tomasza Rodowicza z osobami niewidomymi i niedowidzącymi będzie można przeczytać w najnowszym numerze kwietniowym 4/2019 (w sprzedaży od 29 marca).

łk

Kategoria

Teatr

Nasz serwis internetowy używa plików cookies w celach określonych w Polityce prywatności. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że zostaną one zapisane i przechowywane w pamięci urządzenia za pośrednictwem którego korzystasz z Internetu i będą używane przez nasz serwis w celach określonych powyżej. Jeżeli nie chcesz żeby pliki cookies były zapisywane w pamięci i używane przez nasz serwis, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Akceptuję powyższe