NOWY NUMER. Wiadomo, że dzieła sztuki oddziałują na odbiorcę – zarówno treścią, jak i formą: tworzywem, kolorami, liniami, kształtami i napięciami między nimi. A jak malowanie czy rzeźbienie wpływa na samego twórcę? Okazuje się, że nie tylko umożliwia wyrażenie swojej osobowości i własnego sposobu widzenia świata, ale też pomaga siebie poznać i daje poczucie spełnienia. Skupienie na tworzeniu jest jak medytacja, która pozwala się wyciszyć, skupić myśli, uwrażliwić na własne odczucia i pozbyć się złych emocji. Malowanie może nawet pomóc w mierzeniu się z chorobą. Zatem – pośród licznych funkcji sztuki jest i ta terapeutyczna.
TEMAT NUMERU: SZTUKA LECZY?Swobodny ślad [TEMAT NUMERU]
Edyta ANYSZKA
Gdy siada się przed płótnem, wszystko inne przestaje istnieć. Skupienie na detalach, kolorach, pociągnięciach pędzla sprawia, że na chwilę można uciec od natłoku myśli, być tu i teraz. W tym skupieniu często pojawia się przestrzeń na refleksję nad tym, co się czuje. Malarstwo wymusza cierpliwość i uważność.
Czynienie choroby widzialną [TEMAT NUMERU]
Dominika PAWEŁCZYK
Podjęcie drogi artystycznej nierozerwalnie wiąże się z badaniem świata wysokiej wrażliwości. Dzieło sztuki, wydobywając z autora to, co często stłumione, kieruje akt twórczy ku przezwyciężaniu własnych ograniczeń. Materializacja myśli i obserwacja efektów procesu artystycznego pomaga uwolnić nadmiar emocji – dawniej odgrywając rolę katharsis, a współcześnie pełniąc funkcję skutecznej terapii.
W harmonii ze światem [TEMAT NUMERU]
Z Martyną ŁUSZCZYŃSKĄ rozmawia Aleksandra TALAGA-NOWACKA
– Pracę nad każdym obrazem zaczynam intuicyjnie i czekam na rezultat. Kiedy maluję, czuję się wspaniale. Koncept naturalnych struktur działa na mnie kojąco i pozwala na oddech od przytłaczającej codzienności. Natura zawsze była dla mnie punktem odniesienia, nie tylko wizualnym, ale także emocjonalnym. Sam proces malarski jest terapeutyczny. Gdy przelewam emocje na płótno, czuję ulgę. Moja relacja z malarstwem jest głęboka i złożona. Uważam, że jest ono dla mnie jak powietrze. W pewnym sensie moje obrazy są zapisem dialogu między mną a przyrodą – próbą uchwycenia jej energii i rytmu – mówi łódzka malarka, Martyna Łuszczyńska.
Poza tym
NOWY DODATEK – „ŁÓDZKIE INSPIRUJE”
„Kalejdoskop” niezmiennie stara się dostrzegać ciekawe działania kulturalne w regionie. W dodatku „Łódzkie inspiruje” przyglądamy się wybranym miejscom oraz związanym z nimi inicjatywom. I zaskakują nas swoim bogactwem – tyle się dzieje. W tym numerze zabieramy czytelników do Zduńskiej Woli, która obchodzi 200-lecie nadania praw miejskich. Znajdą tam państwo wieloletnie tradycje muzycznej sceny alternatywnej, ruchu teatru niezależnego i budowanie tożsamości lokalnej poprzez sięganie do wielokulturowej historii miasta. Dajcie się zaskoczyć.
Ocean pomysłów [ROZMOWY]
Z Jackiem PRZYBYŁOWICZEM rozmawia Olaf JACKOWSKI
– Do premiery „Morza” zaprosiliśmy dwóch światowej klasy choreografów: Emanuela Gata i Douglasa Lee. Jesteśmy dumni, że obaj przyjęli zaproszenie Teatru Wielkiego w Łodzi. Lee będzie po raz pierwszy współpracował z zespołem z tej części Europy – mówi Jacek Przybyłowicz, choreograf i kurator Łódzkich Spotkań Baletowych, autor choreografii „Pärt/s” w ramach premiery „Morze”, która odbędzie się 26 kwietnia w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Kocham bardzo naszą miłość… [Z HISTORII]
Marcin FILIPOWICZ
O tym związku wiedziałem od dawna. Kiedy ciocia była już starszą, mieszkającą samotnie osobą, czasem wyjmowała listy i przeglądała je. Miały dla niej wartość sentymentalną i chociaż nie wczytywała się już w ich treść, samo oglądanie sprawiało jej przyjemność – o historii znajomości Janusza Różewicza i Zofii Próchnickiej oraz o losach ich korespondencji pisze Marcin Filipowicz.
Sztuka jest (ma)damą [MIEJSCE]
Monika NOWAKOWSKA
W grudniu 2024 r. minął rok od powstania Galerii Madame Chromatique na Księżym Młynie. To miejsce łączące sztukę i biznes, wspierające działalność charytatywną i promujące artystów. Paweł Edward Brzeziński, pomysłodawca i założyciel Fundacji Madame Chromatique, uważa, że sztuka może łączyć różne środowiska, inspirować do szlachetnych przedsięwzięć, uwrażliwiać oraz integrować, a nawet wzmacniać wizerunek i potencjał firm i ich marek.
Spis treści
14
Podróże z Hasem.
Mieczysław Kuźmicki
15
Spokój złudzeń?
Andrzej Poniedzielski
18
Swobodny ślad.
Edyta Anyszka
21
Czynienie choroby widzialną.
Dominika Pawełczyk
23
W harmonii ze światem.
Rozmowa z Martyną Łuszczyńską
25
Galeria Kalejdoskopu
Martyna Łuszczyńska
29
Pomocna i dołująca.
Łukasz Barys
34
Jakbym się bał.
Łukasz Maciejewski
36
Ocean pomysłów.
Rozmowa z Jackiem Przybyłowiczem
40
Ludziom przynosić radość.
Rozmowa z Emilią Krakowską
42
Poszukiwana „Ziemia obiecana”.
Bogdan Sobieszek
46
Poeta laureatus.
Bartosz Dłubała
Piotr Grobliński
48
Kocham bardzo naszą miłość…
Marcin Filipowicz
54
Pamiętnik trudnego czasu.
Gustaw Romanowski
56
Muzyko, ratuj świat!
Dariusz Bilski
58
Skrzynka z marzeniami.
Maciej Cholewiński
60
Czas na mangę.
Piotr Kasiński
62
Sztuka jest (ma)damą.
Monika Nowakowska
66
Nie zachwyca.
Pienisty
67-78
Dodatek „Łódzkie inspiruje” – Zduńska Wola
79
Kalendarium
Na okładce: Martyna Łuszczyńska, łódzka malarka
Fot. Aleksandra Banaś
„Kalejdoskop” 04/2025 do kupienia od 28 III w punktach Garmond-Press i Kolportera oraz w salonach empik w całym województwie łódzkim, a od 26 III – w recepcji Łódzkiego Domu Kultury przy ul. Dowborczyków 18 (II piętro biurowca).
A także w prenumeracie redakcyjnej.
„Kalejdoskop” 04/2025 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.
- od 26-03-2025
- od 28-03-2025
Kategoria
Wiadomości