Znakomity koncert austriackiego duetu BartolomeyBittmann zwieńczył obchody jubileuszu 50-lecia istnienia „Kalejdoskopu” w piątkowy wieczór 22 listopada 2024 r. w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Organizatorzy zaprosili gości do salonu kulturalnego pod hasłem „Kalejdoskop mówiony”, aby nawiązać do trwającej pół wieku rozmowy o kulturze, która na łamach magazynu utrwala obraz zmieniającego się świata.
Uroczystość otworzył Bogdan Sobieszek, redaktor naczelny „Kalejdoskopu”, mówiąc o misji pisma, jaką jest relacjonowanie życia kulturalnego Łodzi i regionu, ale także sięganie refleksją do ważnych zjawisk ponadlokalnych. Podkreślił, że wydawany od 32 lat przez Łódzki Dom Kultury „Kalejdoskop” ukazuje się dzięki środkom publicznym, co redakcja traktuje jako zobowiązanie wobec społeczeństwa. Pismo musi odpowiadać na technologiczne wyzwania współczesności, docierać do odbiorców na wszystkie możliwe sposoby. Wyraził jednak nadzieję, że wciąż będzie istnieć nisza, w której „Kalejdoskop” znajdą osoby czytające nie tylko posty w swoich smartfonach, dla których ważny jest namacalny kontakt ze słowem drukowanym.W dalszej części wieczoru odbyły się trzy minipanele dyskusyjne, które prowadziła (jak zresztą całą uroczystość) Agata Gwizdała. Zaproszeni goście rozmawiali o tym, co buduje prestiż łódzkiej kultury (Dariusz Pawłowski i Marcin Polak), co z kulturą zrobiły internet i sztuczna inteligencja (Dominika Kaczorowska-Spychalska i Wojciech Leder), dlaczego jako społeczeństwo nie potrafimy się porozumieć, pogodzić różnych perspektyw (Natalia Królikowska i Tomasz Majewski). Pomiędzy częściami dyskusji wystąpił Barrels Cello Quartet – młodzi muzycy z wielką pasją i zaangażowaniem wykonali utwory: Aleksandra Tansmana, Marka Grechuty, zespołów Skaldowie oraz King Crimson. Kompozycja Tansmana napisana została na cztery wiolonczele, natomiast pozostałe zaaranżował na ten skład Wojciech Lemański, tworząc ciekawe nowe wersje z zachowaniem ducha poszczególnych utworów. Szczególny aplauz widowni wywołała wiązanka „Vroom / Vroom Vroom / Red” z repertuaru King Crimson i wiolonczele świetnie oddające estetykę i klimat progresywnego rocka.
Absolutnym hitem uroczystości był występ duetu wirtuozów – Matthiasa Bartolomey (wiolonczela) i Klemensa Bittmanna (skrzypce, mandola pięciostrunowa). BartolomeyBittmann to wykształceni muzycy, wykładowcy na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Grazu oraz Mozarteum w Salzburgu. Oryginalne kompozycje duetu realizują nowe podejście do instrumentów głęboko przecież zakorzenionych w tradycji klasycznej. Jest w tej muzyce spontaniczność i jazzowa improwizacja, są elementy rockowego rytmu, a także klimat kameralnej ballady. Muzycy z Wiednia tworzą duet od 2012 roku i przez ten czas nagrali cztery albumy. Publiczność zgromadzoną na obchodach jubileuszu „Kalejdoskopu” zachwycili swoją witalnością i energią nie mniej niż wirtuozerskimi popisami i niezwykłą głębią brzmienia. Utwory łączą niebanalną harmonię, wpadające w ucho melodie, rozmaitość sposobów artykulacji, bogactwo formy i dynamikę wykonania. Szalone, precyzyjnie i z wielką energią zagrane przebiegi porywały słuchaczy. Innym razem wzruszeń dostarczały subtelnie, z czułością wykonane fragmenty liryczne. Klemens i Matthias potrafili nawiązać z publicznością bezpośredni kontakt, także werbalny, popisując się humorem oraz wieloma polskimi słowami i zwrotami. Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że oczarowali wszystkich.
Organizatorzy jubileuszu żegnali się z gośćmi zaproszeniem do czytania „Kalejdoskopu” przez kolejnych 50 lat.
Obchody jubileuszu transmitowane były na żywo na portalu Drzwi do Kultury (drzwidokultury.pl) - a transmisję śledziło 275 osób. Dziękujemy wszystkim, którzy z nami byli, zarówno w Akademii, jak i online.
Zapis wydarzeń ze skrótem koncertu duetu BartolomeyBittmann wkrótce zostanie zamieszczony na tym samym portalu.
Fot. Dariusz Kulesza
Kategoria
Wiadomości