Już wiadomo, jakie logo będzie reprezentować Polskę w jej staraniach o organizację International EXPO 2022 w Łodzi. Zadecydowali o tym internauci w trakcie publicznego głosowania. Zwycięskie logo pozna wkrótce cały świat.
Już wiadomo, jakie logo będzie reprezentować Polskę w jej
staraniach o organizację International EXPO 2022 w Łodzi.
Zadecydowali o tym internauci w trakcie publicznego głosowania.
Zwycięskie logo pozna wkrótce cały świat.
Autorem znaku, który od dziś będzie służyć światowej promocji
Polski, jako państwa-kandydata do organizacji International EXPO
2022 oraz Miasta Łodzi, jako miasta-gospodarza wydarzenia, jest
studio Ortografika. Drugie miejsce zajęła praca stworzona przez
Jakuba Pieczyńskiego. Trzecia nagroda trafi do Atom Agency.
Autor najwyżej ocenionego projektu otrzyma 5 tys. złotych oraz
propozycję podpisania kontraktu wartego 40 tys. złotych na
przygotowanie rozszerzonej księgi znaku albo wynagrodzenie w
wysokości 10 tys. złotych za przeniesienie pierwszeństwa do
uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy i przeniesienie praw
autorskich. Laureaci drugiego i trzeciego miejsca otrzymają
nagrody pieniężne w wysokości 3 i 2 tys. złotych.
– Projekt studia Ortografika to alternatywa dla oczywistego
kierunku, jakim jest wykorzystanie pisma Strzemińskiego. Nasza
propozycja bazuje na siatce wielkomiejskiej zabudowy centrum Łodzi.
Opierając się na dokonaniach naszych przodków budujemy nowoczesny
wizerunek miasta – mówi Marcin Dąbrowski, współwłaściciel studia
Ortografika, które jest autorem zwycięskiego logo.
Na konkurs wpłynęło łącznie 180 prac nadesłanych przez
profesjonalnych projektantów, pasjonatów grafiki użytkowej i
agencji kreatywnych z Polski i zagranicy. Trzy finałowe prace,
które poddano głosowaniu internautów, zostały wcześniej
wyselekcjonowane przez Komisję Konkursową. W jej skład weszli m.in.
prof. Jolanta Rudzka-Habisiak, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w
Łodzi, Wojciech Mierowski, dyrektor kreatywny w agencji bna/ (brand
new attitude), światowej sławy grafik Piotr Młodożeniec i Szymon
Gutkowski, prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej
SAR.
Ostateczny wybór logo został powierzony opinii publicznej,
ponieważ partycypacja i zaangażowanie społeczne są jednym z
głównych założeń procesów rewitalizacyjnych realizowanych w Polsce.
Stanowią również podstawę krajowych przygotowań do ubiegania się o
organizację wystawy EXPO 2022.
Kandydatura Polski zostanie oficjalnie zgłoszona w połowie
roku w Międzynarodowym Biurze Wystaw (BIE) w Paryżu. Kluczowe dla
powodzenia projektu jest pozyskanie głosów 168 państw członkowskich
BIE, które przyznaje prawa do organizacji wystaw i nadzoruje ich
przygotowania.
– Wkraczamy w decydujący moment ubiegania się o EXPO 2022 dla
Polski i Łodzi – powiedziała Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta
Łodzi. – Potrzebujemy akceptacji nie tylko 168 przedstawicieli BIE,
ale także poparcia i zaangażowania mieszkańców całej
Polski.
Tematyką EXPO 2022 ma być kompleksowa rewitalizacja obszarów
miejskich, która dotyczy niemalże każdego państwa, rządu i
mieszkańca na świecie, a jej znaczenie w kolejnych latach będzie
wzrastać. Dzięki organizacji EXPO w centrum Łodzi odwiedzający będą
mieli możliwość obserwowania procesu przemiany miasta. Oznacza to
wyjątkową możliwość zapoznawania się z tematyką Wystawy na „żywym
organizmie”.
***
EXPO to największa światowa wystawa organizowana cyklicznie,
prezentująca dorobek kulturowy, naukowy i techniczny narodów
świata. Mianem EXPO określa się dwa rodzaje wystaw: co pięć lat
organizowana jest wystawa światowa tzw. World EXPO, drugim rodzajem
są wystawy tematyczne, czyli tzw. International EXPO, organizowane
pomiędzy wystawami światowymi. Rzeczpospolita Polska i Miasto Łódź
podjęły decyzję o ubieganiu się o organizację wystawy International
EXPO 2022.