Ludzie zarządzający kulturą w Łodzi i województwie spotkali się podczas Forum Koalicji Miast dla Kultury. Uczestniczyli w warsztatach, które miały pomóc im w poszukiwaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań służących rozwojowi kultury w samorządach lokalnych.
Ludzie zarządzający kulturą w Łodzi i województwie spotkali
się podczas Forum Koalicji Miast dla Kultury. Uczestniczyli w
warsztatach, które miały pomóc im w poszukiwaniu nowych,
innowacyjnych rozwiązań służących rozwojowi kultury w samorządach
lokalnych.
Dyrektorzy i pracownicy instytucji kultury i organizacji
pozarządowych, pracownicy wydziałów i departamentów związanych z
kulturą, promocją i edukacją Urzędu Miasta Łodzi oraz Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego najpierw zapoznali się z
wynikami sondażu ulicznego (w pobliżu miejsc związanych z kulturą)
badającego preferencje kulturalne mieszkańców Łodzi. Okazało się
m.in., że według ankietowanych, najlepszą wizytówką Łodzi wciąż
jest film i tradycje filmowe miasta. Jako miejsca spotkań z kulturą
najwyżej oceniane są kina, centra handlowe, teatry, koncerty.
Wydarzenia i instytucje mające największy wpływ na kulturalny
wizerunek Łodzi to festiwal światła - Light Move Festival, teatry,
Transatlantyk Festival, Fotofestiwal. Co przeszkadza łodzianom w
uczestnictwie w kulturze? Brak czasu, brak pieniędzy, brak
informacji, brak ciekawych imprez. Okazało się też, że zaspokajając
swoje potrzeby kulturalne, najwięcej wydają na książki, wyjścia do
kina i do teatru.
Następnie uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób i w jakim
celu bada opinie swoich odbiorców Muzeum Sztuki w Łodzi. Pracownicy
analizują zatem frekwencję, adresy odbiorców, przeprowadzają wśród
nich ankiety satysfakcji. Analizy popytu poprzedzają wprowadzanie
nowych „produktów” do oferty instytucji. Wyniki rozmaitych badań
sprawiły, że ograniczono w materiałach promocyjnych użycie słowa
„muzeum”, bo źle się kojarzy. Zadbano o to, żeby muzeum stało się
przyjaznym miejscem, gdzie można się spotkać z przyjaciółmi i
spędzić wolny czas. Z badań wyszło, że muzeum powinno się promować
na lotnisku, na dworcach, w punktach informacji turystycznej, że
trzeba drukować foldery objaśniające wystawy, bo sztuka współczesna
jest trudna w odbiorze. Muzeum Sztuki prowadzi też badania
medialne: jaki jest efekt komunikatów kierowanych do mediów, ile
ukazuje się publikacji, jak kształtować język przekazu.
Potem podzieleni na grupy uczestnicy forum podczas warsztatów
„stolikowych” pracowali nad takimi zagadnieniami, jak: nowe formy
mierzenia kultury oraz funkcjonowania w miastach, aspekty
formalno-prawne prowadzenia działalności kulturalnej czy
programowanie kultury w sposób odpowiadający potrzebom mieszkańców.
Każda grupa przesiadała się od stolika do stolika tak, żeby wszyscy
zmierzyli się ze wszystkim tematami, a każde zagadnienie było
rozpracowane przez różne grupy.
Art_Inkubator
Adres
Łódź, ul. Tymienieckiego 3Kontakt
42 646 88 65