RECENZJA. Wystawa „Podano do stołu” Jarosława Bikiewicza odnosi się do kondycji człowieka uzależnionego od szeroko rozumianego konsumowania.
Wystawa „Podano
do stołu” Jarosława Bikiewicza odnosi się do kondycji
człowieka uzależnionego od szeroko rozumianego konsumowania.
Artysta zauważa, jak współczesny rynek rozbudza
w społeczeństwie sztuczne potrzeby konsumpcyjne.
Szczególnie obraz staje się narzędziem determinującym jego
skuteczność. Obraz, który pełni funkcję reprezentacji
rzeczywistość.
Aby uwypuklić mechanizm zastępowania rzeczywistości
poprzez jej reprezentację artysta zmienił przestrzeń galerii w
rodzaj zdekonstruowanej restauracji. Bikiewicz stworzył instalację
przedstawiającą cykl fotograficznych obrusów z nadrukami różnych
przedmiotów.
Ustawione w galerii stoły nakryte fotograficznymi obrusami
sprawiają wrażenie realnych. Dzięki temu wydaje się nam, że
jesteśmy w knajpie. Jest to jednak złudzenie. Widoczne na obrusach
przedmioty posiadają odmienny charakter od rzeczywistych.
Fotograficzne rekwizyty są nieautentyczne, niefunkcjonalne i
bezużyteczne. Poddane artystycznej manipulacji zamieniały się
w płaski obraz. Jak mówi sam artysta: Jest to sztuka
antykonsumpcyjna, która w tym przypadku obala wartości
już skonsumowane. Fotografowane rekwizyty nie nadają się do
codziennego użytku. Wyrażają zamkniętą formułę, co do ich
użyteczności, wartości materialnej oraz miejsca przeznaczenia.
Przetworzone w procesie twórczym są przedstawiane w nieznanym dotąd
kontekście.
Również w hotelowej Doubletree By Hilton Łódź Bikiewicz
zaprezentował drugą instalacje. Nakrył wybrane stoliki w
restauracji hotelu Hilton fotograficznymi obrusami. Tym razem
zmieniła się przestrzeń prezentacji obiektów, jednak sens dzieła
pozostał taki sama, jak w pierwszej prezentacji. Rzeczywistość
została zastąpiona ponownie reprezentacją. Na obrusach znalazły się
nadrukowane fotografie, przedstawiające różne przedmioty, które
wydają się prawdziwe.
Wystawa "Podano do stołu" podejmuje problematykę
mechanizmów działania rzeczywistości konsumenckiej.
Artysta sygnalizuje, dokąd prowadzi zjawisko kreowania kopii
rzeczywistości, która staje się na tyle realna, że trudno osądzić,
czy jest prawdziwa, czy fałszywa. W tym konkretnym projekcie mamy
do czynieni właśnie z takim mechanizmem, do końca nie wiem, czy
galeria to jeszcze galeria, a restauracja to restauracja...
Jarosław Bikiewicz (1981) projektant, kurator wystaw. Studiuje
w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Wzornictwa i
Architektury Wnętrz. Projektuje kolekcje autorskie tkanin, ceramiki
użytkowej oraz mebli, tworzy koncepcje projektowe w oparciu o
dysfunkcje widzenia człowieka. Laureat III edycji Konkursu
Innowacyjny pomysł na Uniwersytecie Łódzkim oraz nagrodzony przez
Muzeum Sztuki w Łodzi w XXXI Konkursu Władysława Strzemińskiego –
Sztuki Piękne 2014.
Wystawa czynna do 30 października 2014.