Drugi numer "Kalejdoskopu Kultury" | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 7 =

Drugi numer "Kalejdoskopu Kultury"

Kolektyw Kariatyda - Wrocław_2019, plakat Karoliny Dzimiry-Zarzyckiej

NOWY NUMER "KK". W internecie ukazał się drugi numer "Kalejdoskopu Kultury". Jak pisze redaktor naczelny Łukasz Kaczyński: Pamiętając o postawionych wcześniej i przez innych cennych diagnozach sytuacji szkolnictwa wyższego, widzimy potrzebę kontynuowania wielokierunkowej, zaangażowanej (meta)refleksji, głośnego upominania się, a nawet wołania o wolną wszechnicę rozumianą szeroko, jako alternatywną, w miarę możliwości ahierarchiczną platformę dialogu i transmisji wiedzy.
Wydaje się bowiem, że pojawienie się w Łodzi Wolnej Wszechnicy Polskiej (a następnie, już po wojnie, uniwersytetu i kolejnych uczelni – artystycznych), to wydarzenie oczywiście historycznie doniosłe, ale przede wszystkim wpisujące się w modernizacyjne ambicje i tendencje myślenia o kraju, państwie i społeczeństwie. W takie, które wynikało z przekonania o istotnym – także w pewnym sensie emancypacyjnym – znaczeniu instytucji nauki.


"Kalejdoskop Kultury" jest ogólnopolskim czasopismem wydawanym przez Łódzki Dom Kultury (afiliowanym przy redakcji "Kalejdoskopu"), a finansowanym przez Uniwersytet Łódzki, Szkołę Filmową w Łodzi i Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. Partnerem jest Muzeum Sztuki w Łodzi. Wkrótce numer drugi ukaże się także drukiem.

Spis treści numeru 2 "Kalejdoskopu Kultury" (kalejdoskopkultury.pl):

Edytorial: Producenci, kustosze i kurierzy wiedzy
Łukasz KACZYŃSKI 

ARTYKUŁY NAUKOWE
Wolne wszechnice a dobro wspólne
Krystian SZADKOWSKI 
„Trzecie miejsce” w internecie albo jak być GLAM
Marta Malina MORACZEWSKA 
Humanistyka w mieście. O Stefanii Skwarczyńskiej
Tomasz MAJEWSKI 
Inteligenckie dziedzictwo w przemysłowej Łodzi
Agata ZYSIAK 

ESEJE
Szkiełko i oko. Okulografia w świecie sztuki
Dagna KIDOŃ 
Świętując fotografię. Fotozoficzne przejęcia Andrzeja Różyckiego
Anna MAZELA 
"Szalone muzeum": Archeologia grupy a.r.
Maciej CHOLEWIŃSKI 
Procesy twórcze i poznawcze w sztuce i nauce
Tomasz FERENC, Marek DOMAŃSKI 
Postawa humanisty i postawa humanistyczna dziś
Anna LEGEŻYŃSKA

FELIETONY
Muri Uniwersalne
Adam LIPSZYC
Sztuka etykiety
Łukasz NAJDER
Pszczyński mikrokosmos dopełniała zieleń
Dorota BRAUNTSCH

POEZJA
Wiersze Bianki ROLANDO 

PROZA
Antropozoonomie (wybór)
Patrycja DOŁOWY 

PUBLICYSTYKA
Jak robić Akademię? Ankieta redakcji
Instytucja wiedzotwórcza. O naukowości muzeów
Natalia SŁABOŃ
Nie czas umierać. Kino w pandemii i w postpandemii
Anna WRÓBLEWSKA
Analiza aktów w fotografii i pułapka teorii patriarchatu
Weronika KOBYLIŃSKA

RECENZJE
Praca, prace i pałace
Agata CIEŚLAK
Bill Readings i mieszkańcy ruin
Paulina FRANKIEWICZ
„Obumarła” Anne Boyer: Książka przeciwko pięknu
Magdalena SIKORSKA
Márai i Hůlová: Tam i z powrotem
Kinga PIOTROWIK-JUNKIERT

ROZMOWY
Tłumacząc "Ulissesa" musiałem czasem zatykać uszy
Z  Maciejem ŚWIERKOCKIM rozmawia Łukasz KACZYŃSKI 
Możemy wymyślać tożsamości, ale nie być w nich zamknięte
Z GLUKLYĄ rozmawia Anna ŁAZAR

Kategoria

Wiadomości