Standardy Piotrkowskiej | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =

Standardy Piotrkowskiej

Oddział Ochrony Zabytków Urzędu Miasta we współpracy z pracownią architektoniczną RWSL opracował „Księgę standardów ulicy Piotrkowskiej”, czyli zasady kształtowania frontów lokali usługowych.

Ulicy Piotrkowskiej po gruntownej modernizacji miejskiego deptaka, który kosztował ponad 48 mln zł, ciągle jeszcze daleko do estetyki Oxford Street w Londynie czy 5th Avenue w Nowym Jorku. Wystarczy spojrzeć na fronty i witryny kamienic, które od lat straszą chaotyczną reklamą, pstrokatymi afiszami i tablicami. Sklepy i lokale nadal prześcigają się w agresywnej promocji, nie zważając na jakość i estetykę. Czy tak powinna wyglądać wizytówka miasta?

Oddział Ochrony Zabytków Urzędu Miasta we współpracy z pracownią architektoniczną RWSL opracował „Księgę standardów ulicy Piotrkowskiej”, czyli zasady kształtowania frontów lokali usługowych. – Jest to pierwsze tego typu wydanie w Polsce. Zbiór dobrych praktyk i przykładów urządzeń reklamowych, które w sposób skuteczny, a jednocześnie nieinwazyjny dla zabytkowej tkanki i przestrzeni miejskiej, przyciągają uwagę przechodnia. Standardy dotyczące projektowania reklamy zewnętrznej oraz identyfikacji wizualnej sklepów i restauracji na Piotrkowskiej już istnieją, a teraz udostępniamy je szerszemu gronu odbiorców – wyjaśnia Kamila Kwiecińska-Trzewikowska, Miejski Konserwator Zabytków.

Architekci z pracowni RWSL, która specjalizuje się w projektowaniu sklepów w galeriach handlowych w Polsce, Rosji, Ukrainie i w Czechach, przygotowali propozycję nowego wyglądu witryn przy Piotrkowskiej. Specjaliści zaproponowali spójną stylistykę i uporządkowanie przestrzeni witryn i znaków reklamowych przy głównej ulicy miasta. Witryny powinny być dopasowane do charakteru ulicy i jej nowego wyglądu, spójne z historyczną tkanką miasta i stylem architektonicznym danego budynku. W księdze pokazujemy, że niewielkim kosztem można osiągnąć znaczną i natychmiastową poprawę estetyki. – Chcielibyśmy, żeby korporacje lokalizujące swoje siedziby czy sklepy przy głównej ulicy miasta traktowały je jako flagshipy i stosowały dla nich rozwiązania zgodne w wytycznymi dla Piotrkowskiej – radzi mówi Katarzyna Stańczak, architekt z pracowni RWSL.

Koszt opracowania, wydania i druku publikacji wyniósł ok. 43 tys. zł. Książka składa się z 4 podstawowych rozdziałów, z których każdy opisuje inny styl architektoniczny, reprezentowany na Piotrkowskiej. W książce zawarto krótki opis danego stylu oraz informację o tym, jakie rodzaje i formy urządzeń reklamowych będą dla tego typu budynków właściwe. Dodatkowo „Księga…” uzupełniona została o słowniczek, w którym wyjaśniona została terminologia związana z architekturą i reklamami, rozdział dotyczący podstawowych zasad kompozycji plastycznej, indeks kamienic, który ułatwia poszukiwanie właściwego rozdziału oraz wskazówki, w jaki sposób uzyskać pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków na umieszczenie reklam.

Publikacja ukazała się nakładem 1000 egzemplarzy, będzie rozdawana wszystkim najemcom, i właścicielom budynków przy ulicy Piotrkowskiej. Księga trafi też do łódzkich bibliotek i uczelni, m.in. do łódzkiego ASP oraz Politechnikę Łódzką. Czy jednak kamienicznicy dostosują się do zawartych w niej standardów? Wierzę, że wysiłek włożony w przygotowanie wytycznych dla lokali wynajmowanych w budynkach frontowych na Piotrkowskiej może przynieść korzyści właścicielom sklepów, a także samej ulicy Piotrkowskiej. Chcielibyśmy wspólnie z Miejskim Konserwatorem Zabytków zachęcić najemców z ulicy Piotrkowskiej do stosowania zabiegów znanych z galerii handlowych, gdzie witryna jest atraktantem wciągającym potencjalnego klienta do środka sklepu – mówi Katarzyna Stańczak. Jednak każdy najemca podejmuje indywidualne decyzje, w jakim stopniu chce zaangażować się we wprowadzanie zmian. Przymusu nie ma, jest tylko nadzieja na dobrą wolę i jeszcze lepsze możliwości budżetowe najemców i właścicieli budynków.